2025.01.15, Szerda

Dél-Alföld – az élményrégió

2013.02.28. 19:32

Az összefoglalóan „vendéglátós népség”, válság ide, vagy oda, bizony egy rendkívül tudatos és egyben hihetetlenül barátságos társaság – már ha nem túlzás letársaságozni ezt a szeretni való családot, aki ma az ország turizmusát „intézi”. Ebben a turisztikai kavalkádban az idén bizony a rendezvény kulturális díszvendége Kalocsa vitte a prímet, aminek vélhetően meglesz a következménye is…

A Hungexpo küszöbét átlépve szinte megkezdődött az a varázslat, amit csak a turisztikai kiállításokon lehet megélni. Meglepetés itt, megdöbbentő kreativitás ott, és ha nem figyelünk, akkor pillanatok alatt pezsgős, pálinkás, túrós csuszás kavalkádba keveredhetünk, aminek a régi öregasszonyok szerint nem lehet jó vége. Szóval ügyelni kell a mértékre az utazás kiállításon.



A hivatalos megnyitó előtt már a rendezvényre hangoló csapat ellenvetést nem tűrően ültetett le bennünket, ahol a Kefag Zrt-vel együtt kiállító bugaci Karikás Csárda vezetője vígan pálinkázgatott a Tanyacsárda vezetőjével, de persze a cserkeszőlői szomszéd se maradhatott ki a fokhagymás abált szalonnás reggeliből, ami azért egész napra komoly emlékeket hagyott.

Már-már úgy nézett ki, hogy a tényleg igazán jóízűen vendégmarasztaló házigazdák miatt a rendezvény megnyitójáról is lemaradunk, de a hivatal az hivatal, így tovább álltunk, hogy együtt unatkozhassunk a kötelező protokoll eseményen a többiekkel. A végtelenül unalmas megnyitót még Csizmadia Gergelynek a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) államtitkárának a nyugdíj felé közeledő ellátó-tiszteket megszégyenítő katonásan lelkesítő beszéde sem tette emészthetővé. Egyrészt az eget rengetőként beállított sikerszámok mögött bizony a szakmának végtelenül megalázó mennyiségű munkája van, másrészt a rendezvénynek ezen a pontján a szakmabeliek nem a bolondos számsorokra, hanem egymásra kíváncsiak igazán. Hallhattuk, hogy miként megy az új chippelt X6-os, milyen az új CLA Mercedes és különben is, de marha erős ez a foghagymás szalonna…

Mindezt persze a huszadik kiállításon, személyesen résztvevő, cirka 27 éves államtitkár nem vehette figyelembe, hiszen neki az a dolga, hogy elmondja, amit el kell mondani, „válság előtti szinten a hazai turizmus”… de azért legközelebb mégiscsak jó lenne, ha a beszédében is a hazai vendéglátósokhoz „öltözne”!

A megnyitón később sem lehetett infarktust kapni, legfeljebb a nyíregyházi polgármester beszéde és a mögötte vetített film összhatása okozott némi mosolyt. Úgy tűnt, hogy ebből az unalmas protokollból még Kalocsa sem lendíti ki a közönséget, de Simon Zoltán alpolgármester által átadott ajándékok a Szlovákiát, mint külföldi díszvendéget képviselő  František Palko államtitkárnak és Nyíregyházát, mint hazai díszvendéget képviselő Kovács Ferenc polgármesternek láthatóan formabontó volt. A mi Simonunk ráadásul kalocsai mintázott így, és kalocsai mintázott úgy, miközben a hoszteszek zöme kalocsai mintás blúzban volt.



Az pedig végkép betette a kaput, hogy "Az év Tourinformátora" elismerést a szegedi Ács Szilviának, "Az év TDM menedzsere" kitüntetést pedig a gyulai Komoróczki Aliznak szavazta meg a szakma. Így összességében az összes díj az ország keleti részére, azon belül is leginkább a Dél-Alföldre került az idén.

Persze nem is ártott ezt a mérleget egy kicsit a Dunán-túlról felénk billenteni, hiszen a zalai és a balatoni térség közismerten jóval nagyobb részben részesül a hazai turizmusból, mint a keleti régió. Viszont amíg a küszködős keletiek egymásnak örültek leginkább, az előrehaladott nyugatiak már az első napon adtak-vettek, szakmáztak – amiből az következik, hogy az idén még nem veszi át a keleti országrész a turizmusban a dominanciát…

Kecskemét város az idén nem villantott az utazás kiállításon.  Szépen a Dél-Alföldi régióba becsatlakozva, annak negyedén kínálta a „portékáját”, ahol talán először hivatalosan is megjelent a város új négycsillagos szállodája Four Points by Sheraton képviseletében a városban jól ismert Juszkó Anita a szálloda értékesítési igazgatója is. Azért a kecskeméti népséget sem kell félteni, mi több Zámbori Pétert a Kecskeméti Fürdőt is működtető városi cég vezetőjét sem, hiszen a cég történetében először önálló standon jelentek meg a Dél-Alföldi régiós stand szomszédságában, ahol a fürdő konyháját reklámozva percek alatt elhíresültek a túrós csuszájukról és miután a standjukon a partnerük a Royalsekt Zrt képviseletében Fórián-Szabó Róbert Szent István pezsgőt kínált, valódi tömeget generáltak az első fellépésükhöz. (Ügyes!!!)



A beszámolót a csabai kolbászból készült kerítéstől a legkülönbözőbb vendégcsalogató trükkök bemutatásáig lehetne folytatni, de inkább, ha teheti, a vasárnapig tartó vásárra menjen el személyesen, mert ezek vagyunk mi és tényleg nagyon jó helyekre lehet rátalálni az országban, ilyenkor ráadásul kedvezményesen.