Ha esetleg a kedves olvasó nem látta a Totalcar Mazda 6 Skyaktiv 2,5 benzinesről szóló beszámolót, akkor felidézzük belőle, hogy lehúzták a kormányt, és felhúzták a fogyasztást a tesztben, miközben szokásuktól eltérően kifejezetten dicsérően szólnak a Mazdáról.
Bár a kormányműben egyszerűen nincs sok újdonság, hiszen jó tíz éve már a középkategóriákban is felfedezhető a elektrodinamikus kormány-technológia, aminek a lényege, hogy a sebesség növekedésével feszesedik a kormány. Igen, ez nem egy Lada kormány, de talán nem helyes egy luxusautótól roncsderbi hangulatot elvárni, csak azért, mert egy kicsit sportosabb, mint egy G-s Astra.. A kormány, úgy ahogy van jó, remek az ergonómia és a japán szokásoknak megfelelően rengeteg kapcsoló szerepel rajta. Ha megoldandó problémát keresünk, akkor a rengeteg funkció ami kihívást jelenthet, egy rövid tesztnap során.
Na és a fogyasztás!
Ha azt
olvasom
egy 2,5 benzinesről, hogy 13 literes a fogyasztása, finoman szólva leteszem a katalógust és belemélyedek a dieselek világába. A helyzet az, hogy kb 400 kilométeres, egyáltalán nem kegyes menetpróba után 10,4 literes átlagfogyasztást tudtunk produkálni. Pedig a Kecskemét-Zamárdi-Kalocsa-Kecskemét távon vidáman trilláztunk a kormányon elhelyezett váltókapcsolókkal, így az autó szépen pörgött 3000-es fordulat felett, néha 5-6000-ig is sportos hangokat produkálva, így gyorsan megtalálta a konkurenseket is. Bár a totalcar-os felsorolásból esetünkben sem az Insignia, sem a Mondeo nem jelentkezett érdemi konkurensként a 192 loerős autóval szemben, egyedül egy 2.0 d Passat-os próbálta üveghangon felvenni a dinamikát. Esélytelenül. Így tessék megnyugodni, például egy 100-ra állított tempomattal a ráfutó figyelőt bekapcsolva még változó sebességű országúton is 5-7 literes az autó fogyasztása, azzal a lehetőséggel, hogy ha valaki megunja a toporgást, akkor a hatsebességes váltót harmadikig visszatéve határozott nyugalom mellett lehet a kapaszkodóra lépegető autósort előzni.
na és a benzines…
A diesel központú világunkban mára sok tabu elveszett. Nem büdös, nem ketyeg, nem lassú a diesel. Viszont a 9,4 milliós prémium Mazda 6 Skyaktiv 2,5 benzinest hajkurászva egyszer csak feltűnt a rendkívül elegáns menet. Megállapítható, hogy a benzines motor mára egy luxus elem egy autónál. Egyszerűen a benzines reakcióidejét, csendjét és simulékonyságát nem lehet kiváltani a lehető legjobb diesellel sem. Így ha a 2,5 Mazdának konkurenst akarunk keresni, akkor bizony a Toyota prémiumban, avagy a Lexus háza táján kell nézelődnünk.
A konstruktőrök is ezt gondolhatták, hiszen a Skyaktiv technológia lényege a motorfékből visszanyert energia újra hasznosítása, amire na hol találhatunk, na hol, hát a lexus-nál. Azt most hagyjuk, hogy ez a technológia mennyire éri meg, mennyire növeli a hatékonyságot a lényeg, hogy az európai piacra szinte elsőként lépő keleti autógyártó sok tízéve kiváló autókat készít, amit a hazai vásárlók el is ismernek. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint az a több száz ember, aki a Mazda Dakó
pénteki VIP napjára kilátogatott és autókat tesztelt.
Ezzel kapcsolatban, mint a kecskeméti autópiacot figyelemmel kísérő szerkesztőség elmondhatjuk, hogy ez a kitartás egyedül a jó minőségű, divatos prémium márkák esetében áll fenn, hiszen a közép és alsó kategóriában mára a vásárlók akár százezer forintos különbségért is lemondanak a márkahűségükről, amit például a Mazda rendkívül erősen képes tartani.