2020.12.03, Csütörtök

Gazdaság

GazdaságFont Pincészet

FONT - a fiatalok bora!

2020.11.02. 08:53 - Oltyán József

Hirdetés

A Font Gábor borász által 2001-ben újra gondolt és azóta is sikert sikerre halmozó FONT Irsai Olivér immár a huszadik évadot éli és láthatóan nagyon sok siker áll még előtte. Mit vár a pincészet a FONT SECCO-tól - Milyen lesz az idei évjárat - Font Gábort kérdeztük:

Sokan az Irsai Olivér illatos szőlő újra gondolásával készített reduktív borújdonság sikerét várják a divatos alumínium dobozba zárt gyöngyözőboruktól, de mit vár ettől a radikális újítástól a pincészetük?

Az életvitelünk változását a boraink kiszerelésének is követnie kell. Bár az üvegpalackos kiszerelés várhatóan meghatározó lesz a jövőben is, de látni kell, hogy amíg például jó tíz éve még idegenkedve fogadták a borászatok a Bag in Box-os kiszerelést, addig mára szinte nincs olyan érdemi borászat, aki ne rendelkezne ilyen kiszerelésű termékekkel.

A FONT SECCO is egy ilyen formabontó kiszerelés, de látni kell, hogy sok borfogyasztó szívesen betesz a táskájába pár ilyen dobozt, szinte bármilyen alkalomból pár doboz sör helyett. Arról nem is beszélve, hogy a nyári megjelenés óta máris látszik, hogy a fiatalok számára egy rendkívül divatos termékkel sikerült előállnunk. Bízunk benne, hogy a termékfejlesztéseink között a FONT SECCO is egy sikertörténetté válik.

Font Sándor és Font Gábor

Nekünk még a nevünkben is Fontos, hogy megtaláljuk az utat a fogyasztók változó szokásaihoz.

 

Minden szüret után a legfontosabb kérdés, hogy milyen lesz az idei évjárat?

 

2020-as év vége felé közeledve, talán nem túlzás kijelenteni, hogy az idei év rendkívüli kihívások elé állítottak mindenkit. A szőlőt is, a borászokat is és a borkereskedelmet is.

 Az idei évben ugyan nem volt olyan egybefüggő nyári kánikula, mint korábban, amikor a nyári éjszakákon permetezőből locsoltuk a szőlőültetvényeket, viszont a késői tavaszi fagyok, vagy a kora nyári aszály, vagy az augusztusi özönvíz mind-mind hihetetlenül megterhelték az ültetvényeket. Sajnos az idei szőlőmennyiség várhatóan a harmadával marad el a 2019-es mennyiségekhez képest. Szerencsére a minőségben semmilyen kompromisszumot nem kell a fogyasztóknak megkötniük.

 

 

Ha kevesebb a szőlő, drágább lesz a bor?

Ebben a kérdésben a kereskedők a kompetensek!

 

Mennyi szőlőt dolgoztak fel a Font Pincészetnél?

Közel tízezer mázsa szőlő került az idén feldolgozásra. Ez a mennyiség többnyire a saját ültetvényeinkről, illetve attól a több mint ötven, lassan évtizedek óta a pincészetünkkel szerződésben álló termelőtől származik, akikkel megbízhatóan együtt dolgozunk sok-sok éve. Közel négyezer mázsa Cserszegi Fűszerest, két-kétezer mázsa Irsai Olivért és Kékfrankos szőlőt dolgoztunk fel. Továbbá kétezer mázsányi Generosa, Kövidinka, Cabernet, Olaszrizling, és Ezerjó került a hordókba a szüret során. Szükség is volt rájuk, mert a 2019-es tételeink szinte teljes mértékben elfogytak.

 

A 2001-es Vadkerti Szüreti Fesztiválon a kifinomult ízlésű vadkertieknek kínált Irsai Olivér reduktív borújdonság sikere azóta is töretlen, értehető, hogy nagyon sok borász látva az illatos bor sikerét felvette a fajtát a repertoárjába. Az idei Irsai Olivér már palackban van, mit tud mondani róla?

Az Irsai Olivér, ha tetszik, az egyik legfelkapottabb borunk a Cserszegi Fűszeres és a Kékfrankos rozé mellett. Örülök neki, hogy mára sokan készítenek remek borokat a kényes Irsai Olivér szőlőből. Ez a felkapottság nagyon jót tesz a fajtaismertségnek is. Minden szüretet az Irsaival kezdünk, mint az idén is. Így rendre felidézzük azt a 2001-es Vadkerti szüreti fesztivált is, ahol még főiskolásként az első Irsai borommal kínálhattam a vendégeket, akiknek annyira tetszett, hogy még a megyei sajtó is megemlítette a beszámolójában. Máig ösztönöz, hogy 2002-ben Aranyérmet kaptam érte.

 

Mint minden borunk az Írsai Olivér is magán kell, hogy hordozza a kor változásait, ha teszik az idei Irsai trendet. Az elfogult véleményem az, hogy szenzációs lett az idei tétel, bízom benne, hogy a fogyasztók is így értékelik majd.

 

Bár mintha a borreklámokat elvitte volna a cica az idén, hogy látja a fiatalok nyitottak a borfogyasztás felé?

A tapasztalatom alapján ki tudom jelenteni, hogy igen. A főiskolán még azt tanultuk 2000’ előtt, hogy hazánkban az átlag borfogyasztás mértéke évi 30 liter bor/ fő. Sajnos ez a szám 2020-ban 22 liter /év / fő mértékre csökkent. Ez a rossz trend nagyon nyugtalanító és engem az sem vigasztal, hogy a sörfogyasztásban is hasonló a csökkenés. Szerencsére a Font Pincészet, ha tetszik trendi minden korosztály körében, de az egész hazai szőlészet-borászatnak a kornak megfelelő erős bormarketingre lenne szüksége. Hiszen rengeteg ember működik közre az ágazatban, akiknek az egzisztenciája függ tőle, hogy mennyire sikeres az ágazat.

 

Megszokhattuk a korábbi években, hogy a Font Pincészetnél évről-évre jelentős fejlesztéseket hajtanak végre. Látva, hogy 2019-ben 10 %-kal növekedett a pincészet bevétele 2018-hoz képest, most be tud-e számolni fejlesztésekről?

A pincészetünk hatékonyságának a növelése mindennapos feladat, így folyamatosan átgondoljuk a rövid-közép és hosszú távú fejlesztéseket, amelyek a szőlőtőkétől a fogyasztónál megjelenő termékeinkig tart.

Az elmúlt időben ennek érdekében 1,5 hektáron fajtaváltást kezdtünk. Pinot noir-t és Rajnai Rizlinget ültetünk, ami egyértelműen egy hosszútávú beruházás. A mindennapjainkat teszi könnyebbé és a feldolgozást gördülékenyebbé a pincészet új prés berendezése, ami a szüretre készült el. Illetve azok a jelentős napelem fejlesztések is a borászatunk zöld filozófiáját mutatják, amelyek jelentős anyagi ráfordítás következtében valósult meg. A termékeink tekintetében pedig az alumínium dobozos Font Secco-t a fogyasztóink szeretettel fogadták.

 

Tehát, ha tetszik az idén is fejlesztettünk az ültetvényeken, a pincén és a termékeinknél is nyitottunk új és új fogyasztók és piacok felé. Igazán megtisztelő azt látni, hogy a rengeteg pozitív visszajelzést kapunk a marketing szempontból Z generációnak mondott korosztályból, akik egyetemi fröccsteraszon, a Szelidi tónál nyaranta és a hétköznapok során is rendszeresen ragaszkodnak a pincészetünk alkotásaihoz. Úgy látom, hogy az igazi célcsoportunk a fiatalok lettek, aminek azért örülök, mert ha nem okozunk csalódást, akkor hosszú évtizedekig biztosított lehet a piacunk! Nos, rajtunk nem fog múlni...

 

Bár nagyon szerény ismeretekkel rendelkezünk a Covid-19-es vírusról, Ön mire számít a pincészet szempontjából?

A tavaszi első hullám során szerencsére a fogyasztóink nekünk is megmaradtak és ennek köszönhetően a szüretet szinte üres hordókkal/ raktárokkal vártuk. Nem tudom, hogy mit fog hozni a második hullám, vagy egy harmadik, de abban bízom, hogy a fogyasztóink a jövőben is kitartanak a boraink mellett.

Miközben folyamatosan figyelemmel követjük, hogy milyen csatornán szerzik be a vásárlóink a borainkat és ennek megfelelően, ha kell erősítünk, vagy kivonunk egy-egy kereskedelmi csatornát, én mégis azt kívánom minden fogyasztóinknak, hogy ha kell akkor az elérhető áron megvásárolható finom boraink mellett őrizzék meg egészségüket és vigyázzanak magunkra!

Bácsmegye.hu

 

Galéria

GazdaságFont Pincészet

Hirdetés

Hirdetés