10 ezer forinttal költünk többet karácsonyi ajándékra, mint két éve
A magyar lakosság a
két évvel ezelőttinél átlagosan tízezer forinttal többet, 54 ezer
forintot költ karácsonyi ajándékokra az idén - derül ki a Budapest Bank
legfrissebb felméréséből, amelynek eredményét kedden juttatta el az
MTI-nek.
A reprezentatív kutatást a bank megbízásából a GfK Hungária végezte. A megkérdezettek átlagosan 7 embert ajáándékoznának meg, egy-egy meglepetésére közel 8 ezer forintot költve. Mivel
a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi
kasszát, a megkérdezettek 41 százaléka már a karácsony előtti hónapokban
igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalékuk inkább az ünnepek után
húzza össze a nadrágszíjat. A felmérés szerint ugyanakkor 2011
óta 19 százalékról 25 százalékra nőtt azoknak az aránya akik azt
mondták, hogy nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta
pluszköltségek miatt.
A felmérés szerint a lakosság fele az
aktuális havi fizetéséből finanszírozza a karácsonyi kiadásokat: 30
százalékuk azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalékuk úgy
nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének
van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34 százalék egyéb
tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. A
folyószámla-hitelkeretét 4 százalék veszi igénybe, a megkérdezettek
egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban.
Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte
egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján a kutatás
szerint.
Míg a karácsonyi ajándékokat 2011-ben még több mint 80
százalék készpénzzel fizette ki, ez az arány két év alatt 70 százalékra
csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg
két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta ki a világháló
előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik
ki.Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is, 15
százalékról 27 százalékra, és a kártyahasználat is tudatosabbá vált. A
kártyabirtokosok 60 százaléka biztos benne, hogy a felhasznált keret
teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze
egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni.
Bár
az ajándékok 63 százalékát még mindig a bevásárlóközpontokban,
plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen
állnak 48 százalékkal. Az internet térnyerésének vesztesei jellemzően a
kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek
népszerűségükből. A megkérdezettek 21 százaléka a lehető legtöbb
dolgot az interneten keresztül igyekszik bonyolítani: itt választja ki
az ajándékot, amelyet aztán itt is fizet ki. A válaszadók 14 százaléka
bár interneten keresztül rendeli meg az ajándékokat, inkább készpénzben,
vagy utánvéttel fizet érte. A többséget azok képviselik, akik az
internetet elsősorban előzetes tájékozódásra használják, de az árut az
üzletekben szerzik be, míg 17 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem
használják a világhálót semmilyen célra karácsony előtt.
A
kutatásból az is kiderült, hogy a felnőtt lakosság fele nem tervezi meg
előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján
dönt. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el,
míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok
beszerzését. A legtöbben az idén is ruhaneműt (57 százalék),
illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak
szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik
feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban
mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg - olvasható a Budapest Bank
közleményében.