A diákoknak egy projekttervet kellett kidolgozniuk részletes indoklással és költségvetéssel arra, hogyan költenének el 20 millió forintot iskolájuk környezetbarátabb és fenntarthatóbb működése érdekében.
Kilenc magyarországi - ebből négy budapesti - és egy határon túli csapat jutott be a Magyar Tudományos Akadémia (MTA) által szervezett tanulmányi verseny döntőjébe. A középiskolák háromfős diákcsapatai a klímaváltozás és fenntarthatóság témakörében mérik össze tudásukat március 4-én az Akadémia székházában Budapesten - közölte az MTA.
Az MTA közleményében felidézték, hogy az Akadémia középiskolai Alumni Programjának keretében szervezett tanulmányi versenyen (verseny.mta.hu) 686 hazai és határon túli csapat indult, ebből 152 jutott a második fordulóba, ahol a tesztkérdések mellett már egy esszét és egy saját gyártású rövid videót is be kellett küldeniük a diákoknak.
Az esszében egy projekttervet kellett kidolgozniuk részletes indoklással és költségvetéssel arra, hogyan költenének el 20 millió forintot annak érdekében, hogy iskolájuk működése környezetbarátabb, fenntarthatóbb legyen. A maximum 2 perces videóban egy a verseny témájához kapcsolódó fogalmat kellett közérthetően elmagyarázniuk. Ezeket a feladatokat végül 117 csapat teljesítette a rendelkezésre álló egy hónap alatt, és rengeteg kiváló tartalom született.
Az MTA tájékoztatása szerint döntőbe jutott a kecskeméti Bányai Júlia Gimnázium; a Szeged és Térsége Eötvös József Gimnázium, Általános Iskola; a Budapesti Gazdasági SZC Károlyi Mihály Két Tanítási Nyelvű Közgazdasági Technikum; a győri In Pollutio - Apor Vilmos Római Katolikus Óvoda, Általános Iskola, Alapfokú Művészeti Iskola,Gimnázium és Kollégium; a nagyenyedi Bethlen Gábor Kollégium; a Gödöllői Református Líceum Gimnázium; a budapesti Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola; a Békásmegyeri Veres Péter Gimnázium; a soproni Berzsenyi Dániel Evangélikus (Líceum) Gimnázium és Kollégium, és a budapesti Szent István Gimnázium csapata.
A döntő március 4-én 10.30-kor kezdődik az MTA Székházban. A körülbelül 3 órásra tervezett programot élőben közvetíti az MTA YouTube-csatornája a https://www.youtube.com/c/MTA1825/featured címen.
A tíz csapatot és felkészítő tanáraikat az Akadémia látja vendégül, és a döntő előtti napon közös programot szervez számukra. Minden döntős csapat minden tagja egy értékes tabletet vihet haza, felkészítő tanáraik pedig ajándékutalványokat kapnak. A győztes csapat tagjai és felkészítő tanáruk európai tanulmányúton vehetnek részt, amelynek során magyar kutatók vezetésével meglátogatják a CERN-t és a Franciaországban épülő kísérleti fúziós erőművet, az ITER-t. A verseny döntőbe nem jutó résztvevői között értékes ajándékokat sorsoltak ki a szervezők.
A tanulmányi verseny során csaknem kétszáz iskola csatlakozott az MTA elnöke, Freund Tamás által meghirdetett Középiskolai MTA Alumni Programhoz, amelynek során kutatók látogatnak el egykori középiskolájukba és más iskolákba, hogy munkájukról, kutatási témájukról, a tudományos módszerről beszélgessenek a diákokkal. A program célja egy tudománybarát társadalom építése, a kritikai gondolkodás fejlesztése. Freund Tamás felhívására eddig az MTA köztestületének mintegy 1700 tagja jelentkezett a programra.
Az MTA az Alumni Programon keresztül kitüntetett figyelmet szentel a klímaváltozás és a fenntarthatóság problémájának. A szakterület kutatói által kidolgozott, folyamatosan bővülő tartalomcsomag videókkal, infografikákkal, szöveges segédanyagokkal és szakirodalmi forráslistákkal segíti a téma alapos megismerését, valamint a tanulmányi versenyre való felkészülést - írták a közleményben.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.