2020.07.16, Csütörtök

Felkészültek, Bajánál lehet tél

2015.12.28. 08:33

 

A Dunán nem lehet annyi jég, amennyit a Bajánál állomásozó jégtörők össze ne tudnának törni.

Nem úgy tűnik, legalábbis eddig, hogy ezen a télen éjjel-nappal dolgozniuk kell a dunai jégtörőknek, mindenesetre az Alsó-Duna-Völgyi Vízügyi Igazgatóság hajói bevetésre készek. A távirati iroda fotóriportere, Sóki Tamás a Jégtörő VI, a Jégtörő VIII, a Jégtörő XI, valamint a Bácska és a Rozmár hajókat fényképezte ottjártakor.

A három Jégtörő három típust is jelent: a Hajóregiszter szerint a VI. egy 825., a VIII egy 823., a XI pedig egy 837. típusú jégtörő vontatóhajó. Méretekben, valamint a főgép teljesítményében van közöttük különbség, bár a VI. és a VIII. laikus szemmel teljesen egyforma. Mindhárom hajót Balatonfüreden az MHD-ben gyártották, a VI. és a VIII. 1964-ben, a XI. 1972-ben ért vizet. Átépíteni eddig csak a VIII-t kellett, Balatonfüreden 1975-ben született újjá SKL főgépekkel.

A Bácska, amely egy HM-2156 (Jégvirág) típusú kikötői rendező motorhajó hozzájuk képest „friss csirke”: 1977-ben épült Balatonfüreden.

A csapat korelnöke az RBT (Jégvirág I.) boxer típusú motorhajó, a Rozmár. A Szovjetunióban, Arhangelszkben építették 1961-ben Bajának. Kétszer kellett alaposabban hozzányúlni, 1974-ben a kormányállást kellett átépíteni, 1985-ben pedig főgépcserét kapott, azóta Rába-motor dübörög a gépterében.

forrsá: iho.hu

Galéria