A bajai kikötő volt a házigazdája a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége évértékelő ülésének.
A bajai kikötő volt a házigazdája a Magyar Dunai Kikötők Szövetsége évértékelő ülésének. Karapancsára, a híres kastély egyik pavilonjában tartották meg a konferenciát. Szóba került a gabonaexport csökkenése és a szakemberek hiánya, de megvitatták a megalakulás óta elért eredményeket és a tervezett fejlesztéseket is.
A szövetség minden évben más kikötő területén tartja meg évértékelő konferenciáját. Idén Baja volt a házigazda. Öt évvel ezelőtt éppen a bajai kikötő kezdeményezte a szövetség létrehozását. Nagy László, a Bajai Országos Közforgalmú Kikötőműködtető Kft. igazgatója, aki az országos szervezet titkára, kérdésünkre elmondta: a bajai kikötő adottságai okán is az egyik legnagyobb ilyen objektum Magyarországon. „Országos közforgalmú kikötő a bajai, és nem véletlen, hogy 2 évvel ezelőtt kiemelt fejlesztésű területté vált a kormány döntése által. Jelentős összeget nyertünk, mellyel rendbe rakhatjuk a kikötőt.” Hozzátette: az elmúlt öt év igazolta a szövetség létjogosultságát. Két éve 25, az elmúlt évben pedig 51 uniós pályázaton nyertes a társaság kikötői. Jelenleg is egy nagyobb pályázat kiírására várnak, melynek segítségével megkezdődhetne egy nagymértékű beruházás a bajai kikötőben.
Amint az évértékelő konferencián elhangzott: tavaly 6 milliós tonna forgalmat bonyolítottak le a szövetség tagjai, de szeptember óta csökkent az agrárexport a Dunán. Az egyeztetésen a tendencia megállítására is igyekeztek megoldást találni, emelte ki a szövetség elnöke, Szalma Béla. „Tudni kell a dunai kikötők tevékenységéről, hogy jelentős mértékben, 30-40 százalékban az agráriumra támaszkodunk. Tehát zömmel ömlesztett gabonával foglalkozunk. Ez az alap, s bár a többi áru is fontos, nagyon megérezzük, ha az agráriumban visszaesést tapasztalunk.”
Hangsúlyozta, a hajózás jelenleg a leginkább környezetbarát fuvarozási mód, ám sokszor a nem megfelelő vízállás (mélység) miatt a hajók nem teljes rakománnyal, csak félig megpakolva tudnak közlekedni. Ez pedig a szállítónak és a megrendelőnek is problémát jelent.
A szövetség a kikötői szakemberhiány pótlására is talált megoldást. Egy főiskolával összefogva ősszel indítják 1 éves képzésüket, melyet a szövetség is támogat.
forrás: baja.hu
Nyolc éve dolgozik a KÉSZ Építő Zrt. legnagyobb projektjein a Székelyföldről származó Dombi László belsőépítészeti projektvezető. Munkája bár ritkán kerül reflektorfénybe, egy egész beruházás minőségét és megítélését határozhatja meg. Az áprilisi Hónap Mérnökével izgalmas életútjáról és változatos feladatairól is beszélgetünk.
Döntöttek az egri elkerülő keleti útvonaláról