Befejezéséhez közeledik a Bácskai Németekért Közalapítvány, a Bajai Német Önkormányzat és a Bácska Német Kultúregyesület közös projektje, az ún. Ulmer Schachtel építése Baján, az MNÁMK főépülete előtt.
A tavaszi kedvező időjárás beköszöntével a kivitelező cég megkezdhette a famunkákat. Első lépésként egy akácgerendákból álló koszorú került a tavaly előkészített alapra. Március során erre a gerendázatra kerültek a hajóbordák, így már láthatóvá vált a hajóforma, valamint a hajón álló épület körvonalai.
Az elmúlt hetekben a kivitelező munkatársai felerősítették az épület külső borítását, elkészítették a tetőzetet, és beburkolták a hajótestet. Mostanra a hajó már meg is kapta az ulmi dereglyékre jellemző fekete-fehér csíkozást (ez sokak véleményével ellentétben nem – csak – Ulm város színeit mutatja, hanem a világos faanyagból épített hajó jobb láthatóságát volt hivatott biztosítani). A hajótest eleje csak optikailag lesz megemelve, az épülettől a hajófarig azonban valóban emelkedik majd a fedélzet.
Az Ulmer Schachtel hármas célt hivatott szolgálni: emléket állít a török kor után hazánkba települt németeknek, turisztikai látványosságként növeli a város idegenforgalmi vonzerejét, és rendkívüli oktatási, ill. rendezvényhelyszínként szolgál majd. A hajóhoz egy kapcsolódó projekt keretében még idén egy nemzetiségi tanösvény is kapcsolódik majd, amelynek bejárása során a hazai németséggel ismerkedhetnek meg az érdeklődők, a történelmük és különböző közösségeik bemutatása kapcsán. Az emlékmű és a tanösvény közös átadása idén ősszel várható.
A hajó építését német nemzetiségi önkormányzatok és szervezetek finanszírozzák, amihez pályázati források mellett számos hazai és külföldi magánszemély és szervezet adományai, valamint Baja város önkormányzatának támogatása is hozzájárult. A berendezéshez az építtetők továbbra is köszönettel fogadnak felajánlásokat.
Újabb modern, világítással és vízelvezetéssel ellátott sportpályák épültek a Magyar Labdarúgó Szövetség fejlesztési programjában, a Nemzeti Sportügynökség Nonprofit Zrt. közreműködésével. Négy borsodi településen a projekt segítségével a hátrányos helyzetű térségekben élők számára is 21. századi körülményeket teremtettek a mozgáshoz.
Bár a legtöbben csak a tereléseket és burkolatcserét látják, az MKIF Zrt. munkája autópályáink kezelésében ennél jóval sokrétűbb. Az üzemeltetés léptékéről és feladatairól Tóth János üzemeltetési koordinációs igazgatóval beszélgettünk.