A jelenlegi beavatkozással az elmúlt évek fenntartási munkálatai folytatódnak, korábban már megtörtént a torkolati szakasz kotrása. Az Alsó-Duna-völgyi Vízügy Igazgatóság a vízmélységeket évente ellenőrzi.
A jelenlegi munkálatok befejezését követően, a torkolattól a Petőfi-szigeti hídig, rendelkezésre áll majd a mellékág vízjogi üzemeltetési engedélyében meghatározott fenékszint. Ezzel a kisvizes időszakban javulnak itt a vízi-közlekedési viszonyok.
A tavaszi kotrás során először a felhalmozódott finomabb szemcséjű, szerves üledéket is tartalmazó, lazább szerkezetű iszapréteget, majd a keményebb mederanyagot távolítják el a tervekben meghatározott fenékszintig. Utóbbi megegyezik a Kamarás-Duna vízjogi üzemeltetési engedélyében meghatározottal.
Az érintett szakaszról mintegy 16 ezer köbméter szerves üledéket is tartalmazó iszapréteget kotornak ki. Ezt a torkolata alatt a Duna sodorvonalába, illetve a szabályozási vonalon kívülre helyezik el, így időszakosan javulnak a Duna hordalékviszonyai is.
A nagy mennyiségű szerves anyag eltávolításával – aminek a lebomlása oxigént von el a környezetből – javulhat a mellékág vízminősége, oxigénháztartása, ami kedvezően hat a mellékág élővilágára is. Összességében a kotrással és a szerves anyag eltávolításával a mellékág várhatóan „felfrissül”.
Fontos azonban, hogy a Duna mindenkori vízállása és a hőmérséklet olyan meghatározó tényező, amelytől a Kamarás-Duna aktuális vízminősége nagymértékben függ a jövőben is.
A kivitelezési munkálatok az első fázisban vannak, a Halászpart előtti öbölben folynak a munkálatok. A kotrás a tervezett ütemében zajlik, a strandszezon kezdete előtt, legkésőbb május 31-ig befejeződik.
A teljes Kamarás-Duna mellékág rekonstrukciójára az ADUVIZIG koncepciótervvel rendelkezik, amely magában foglalja a teljes mellékág kotrását, rézsűlépcsők és –burkolatok felújítását, építését, a lábazati kőszórások eredeti állapotának visszaállítását, leeresztő rámpák rekonstrukcióját. A tervek a megfelelő források és támogatások rendelkezésre állása esetén valósulhat meg, tudatta április 15-én az ADUVIZIG.
Nyáron elkészültek a tervek, most pedig újabb fontos lépést tett a BKK azért hogy el is indulhasson az építkezés. A társaság benyújtotta pályázatait az Id. Antall József rakpart és az Erzsébet híd alatti terület átépítésére.
Uniós viszonylatban Magyarország a geotermikus energiahasznosítás terén az első öt ország között helyezkedik el. E pozícióját tovább erősítheti a termelési technológiák és a földkéregre vonatkozó adatbázis fejlesztése révén. Utóbbiban kulcsszereppel bír a Szabályozott Tevékenységek Felügyeleti Hatósága (SZTFH) is.