Mintegy 2,4 milliárd forintos beruházás révén újul meg a Ferenc-csatorna. Amint Telkes Róbert, az ADUVIZG igazgatója a január 18- tájékoztatón elmondta: a nyitó rendezvény december 6-án volt, Újvidéken.
A Baja–Bezdáni-csatorna térségének komplex vízgazdálkodási fejlesztése című programot ezúttal a Deák-zsilipnél mutatták be, a Türr-konferenciateremben.
Zsigó Róbert államtitkár, a térség országgyűlési képviselője megnyitójában a 2,4 milliárd forintos beruházás kapcsán bizalomról, együttműködésről, természeti környezetről és történelmi helyszínről beszélt. – Egyre magasabb szintekkel tetőzik a Duna, fontos a védművek megépítése és a meder kotrása. Biztonságunk érdekében dolgoznak a vízügyi szakemberek, határon átnyúló egyeztetésekkel, együttműködéssel. Megtanultuk tisztelni és védeni a természeti környezetet. Ezzel együtt szükség van az idegenforgalmi infrastruktúra fejlesztésére, az önkormányzatok és a vállalkozások is sokat fordítanak ezen célra az utóbbi években. Jelen projekt is bővíti a turisztikai lehetőségeket. Ami pedig a történelmet illeti, éppen a Türr-teremben vagyunk. Az ünnepi testületi ülésen javasoltam: 2018 legyen Türr emlékév, hiszen több évforduló is kapcsolódik Türr Istvánhoz, akinek jelentős szerepe volt a Ferenc-tápcsatorna létesítésében.
A fejlesztést Hornyák Szilvia projektmenedzser ismertette. Mint mondta, a fő kedvezményezett, az Alsó-Duna-völgyi Vízügyi Igazgatóság két vajdaság partnerrel dolgozik. „A fő cél a közös üzemelés üzembiztos ellátása, illetve a Margitta-sziget árvízi biztonságának növelése.” Két teherjárművet is beszereztek, egyik egy kétéltű nádvágó gép. Magyar területen kotorják a csatorna legkritikusabb szakaszait mintegy 5,6 kilométeren Nagybaracska és Bátmonostor térségében, eltávolítva a nagy mennyiségű, felhalmozódott iszapot. „A kotrás hatására kedvezőbbé válnak a hidrobiológiai viszonyok, javul a csatorna vízszállító képessége. Három helyen – Hercegszántón, Nagybaracskán és Bátmonostoron – uszadékfogót alakítunk ki, de csónaklerakó rámpákat is tervezünk. Szerb oldalon a Bezdáni- és a Sebesfoki-zsilip is megújulhat.
Telkes Róbert igazgató kérdésünkre elmondta: a magyar szakaszon a felújítást követően fellendülhet a vízi turizmus, például kajakkal és kenuval lehet majd evezni a megtisztított, felfrissült csatornán.
A támogatási szerződést tavaly októberben írták alá, a beruházás 85%-át (7,4 millió eurót) az Együttműködési Program finanszírozza. A kivitelezésre 36 hónap áll rendelkezésre.
Bejelentették a Kecskemét-Dabas-Budapest vasútvonal felújítását, az 5-ös főút négysávústását a Mercedes-gyárig és a Halasi úti felüljáró modernizálását is – többek között.
Lakásépítési program indult Mórahalmon.