2024.04.25, Csütörtök

Újra lehet hajómalom a Dunán

baja.hu

2017.02.23. 12:41

Ha minden a tervek szerint halad, az októberi hajómalom ünnepre elkészülhet az építmény, amelynek kivitelezésén tíz éve folyamatosan dolgozik a bajai Hajómalom Egyesület és együttműködő partnerei. A projektben érdekelt és részt vevő cégek és szolgáltatók tartottak egyeztetést és munkamegbeszélést a RO-RO kikötőben, ahol jelenleg a malom ház- és völgyhajója található. A megbeszélésen a különféle szakemberek kidolgozták azt az ütemtervet, amelynek betartásával a hajómalom hamarosan elfoglalhatja végső helyét.

Hirdetés

- Mindenkit meghívtunk a megbeszélésre, aki bármilyen szinten érintett a hajómalom építésében, legyen az tervezés, kivitelezés, kihelyezés. Olyan létesítményről beszélünk, amelynek építésére több mint száz éve nem volt példa, hiszen nagyon rég  épült utoljára hajómalom a Dunán – mondta Palik Vera, a bajai Hajómalom Egyesület elnöke. – Az a cél, hogy minden kérdésre együtt találjunk választ. A legnehezebb feladat az volt, hogy megfelelő szakembert találjunk a házhajó és a malomszerkezet megépítésére, de rátaláltunk Márton László gyergyói mesterre, aki tíz éve foglalkozik malomkutatással, patakmalmot is épített már. Elmentünk Erdélybe megnézni a munkáit, és megállapodtunk vele.

A főiskola elvégezte a mederfelméréssel kapcsolatos összes munkát. Nagyon lényeges, hogyan készül el úgy a hajómalom, hogy vízre lehessen bocsátani, ezért kell egyeztetni a súlyhatárokat. Jelenleg a házhajón és a völgyhajón egy lakatos végzi az utolsó simításokat, majd a szentistváni asztalosok borítják be vörös fűzzel a vasszerkezetet. A bajai erdészettől kaptunk ehhez vörös füzet, a zalai erdészettől pedig jelképes összegért jutottunk vörös fenyőhöz, aminek különösen nagy a gyanta tartalma. Arról is egyeztetnünk kell, hogy egy daru képes-e arra, hogy egyben emelje a Dunára a hajómalmot. Terveink között szerepel, hogy az egyéb munkálatok már a Sugovicán történjenek, a Kagyló közelében.

Következik még egy hidrológiai felmérés, ezt Keve Gábor műszaki vezető végzi el a főiskolai hallgatókkal, hogy a kikötési terveket be tudjuk nyújtani engedélyezésre – részletezte Palik Vera. Hozzátette: a kikötést illetően már megvan a megállapodás a Bajai Országos Közforgalmú Kikötőtműködtető Kft-vel, amelynek ügyvezetője, Nagy László szintén részt vett a tanácskozáson. – A hajómalom és a kikötő is víz mellett működik, és mivel mi vagyunk a legközelebb, célszerű, ha az építés, összeszerelés munkálatai a víz mellett történnek. Folyamatosan biztosítottuk a helyet és a teret a szakmai egyeztetésekre, munkálatokra – mondta az ügyvezető.  

 

- A főiskola kezdetektől az ügy mellé állt, eszközkészletével, technikai berendezésével segítette a mederfelmérést, a hajómalom helyének megtalálását – ismertette Keve Gábor műszaki vezető. – Elvégeztük az áramlási viszonyok feltérképezését, és összeszedtünk minden olyan hidrológiai háttéranyagot, ami szükséges ahhoz, hogy a hajómalom működőképes legyen. Ennek a projektnek a résztvevői közül senki nem készített még hajómalmot, a techika is nagyon sokat változott. Össze kell hangolnunk a különböző szakemberek tevékenységét, és valamilyen ütemterv szerint kell dolgoznunk, hogy lehetőleg októberre, a hajómalom ünnepre elkészüljünk.

A tanácskozásra Bajára érkezett Márton László gépészmérnök Gyergyószentmiklósról: csapatával a malomház, a gépezet és a vízi kerék megépítéséért felel. Az elmúlt 25 évben mintegy száz hengermalmot épített, majd a szentendrei skanzentől kapott megrendelést egy kérkerekű malom restaurálására. Ezt a vácrátóti, majd a mohácsi vízimalom követte. – A bajai újabb kihívás, és egészen más, mint amilyen egy patakmalom volt, de meg tudtunk birkózni vele. Ha tudjuk tartani az ütemtervet, akkor nyárra meglesz a malom – bizakodott a mester.

A megbeszélés résztvevői megnézhették a katamarán típusú hajómalom látványtervét. Már elkészült a két hajótest (a házhajó és a völgyhajó) vasszerkezete és a malomkerék tengelye.

BajaBajaDunahajómalom