Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektje ütemterv szerint halad előre, az utolsó mederhíd zömöt 2023 végén emelik be.
Rendszeresen tudósítunk a Kalocsa-Paks Duna-híd építéséről. A műtárgy 2023. április végén érte el legmagasabb pontját. Az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) beruházásában, a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésével megvalósuló projektben alvállalkozóként a Hídépítő Zrt. is részt vesz.
Wunderlich István, a Duna Aszfalt projektvezetője július végén ismét tájékoztatta lapunkat a munkák aktuális állásáról.
„A jobb ártéri hídszerkezet hossztolása befejeződött, helyére került a 286 méter hosszúságú 2000 tonnás acél felszerkezet. A híd alól kiemelték a tolópadokat, jelenleg folyamatban van a híd végleges támaszainak, a saru szerkezeteknek a beépítése.
A jobb ártéri híd szerelőtere elbontásra került, így megkezdődhetett az árvízvédelmi töltés mentett oldalán a vasbeton keretműtárgy kivitelezése, mely a vízügyi igazgatóságok és a Katasztrófavédelem zavartalan közlekedését biztosítja a későbbiekben az újonnan épülő 512. számú út alatt.”
A szakember így fogalmazott: „egyre látványosabbak a mederhíd legyezői.”
Az átlagos Duna vízszint fölé 40 méterrel magasodó 5. támasz feletti pilon – a fotógaléria készítésének időpontjában − már 4 szintnyi (4x4=16db) ferdekábellel vett részt a szabadon szerelt mederhíd teherviselésében, míg a 6. támasz feletti pilonon 3 szint (3x4=12db) ferdekábelt feszítettek meg a PANNON-FREYSSINET Kft. szakemberei.
Ebben a munkafázisban a mederhíd kalocsai ágának főtartószerkezete a támasztól 62,5-62,5 méterre nyúlik ki, míg a paksi hídág pontosan 1 zöm különbséggel, 57,5-57,5 méterre ágaskodik a projekt teljes időtartama alatt zavartalanul üzemelő nemzetközi hajózási útvonal fölé.
A bal ártéri hídszerkezeten szakaszosan elkészült a hídtartozékok szerelése (kiemelt szegély, hídszegély, korlát- és kandeláber fogadó talplemezek), melyet a korrózióvédelmi- és szigetelési munkafolyamatok követnek.
„A Duna vizét az új medrébe terelő kőgátak is elkészültek az új Duna-híd felvízi és alvízi oldalán egyaránt” – mondta el zárásképp a szakember (az így létrejött terelőgátak a megépülő híd számára kedvező irányba terelik a fősodort, csökkentve az új hídpillérek terhelését – a szerk.).
Nyolc éve dolgozik a KÉSZ Építő Zrt. legnagyobb projektjein a Székelyföldről származó Dombi László belsőépítészeti projektvezető. Munkája bár ritkán kerül reflektorfénybe, egy egész beruházás minőségét és megítélését határozhatja meg. Az áprilisi Hónap Mérnökével izgalmas életútjáról és változatos feladatairól is beszélgetünk.
Döntöttek az egri elkerülő keleti útvonaláról