A prémium autók szegmensében kétszámjegyű növekedésére lehet számítani az idén az új járművek magyarországi piacán Hesz Tamás, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) elnökségi tagja szerint.
Az egyesület az idén a teljes piac 7,5 százalékos bővülését, 125 ezer új autó értékesítését prognosztizálja 2017-hez képest, amikor a Datahouse adatai szerint 116 ezer új kocsi kelt el. A teljes piac 10,2 százaléka tavaly a prémium kategóriába tartozott.
Az adatszolgáltató 20 márkát sorol a prémium szegmensbe, amelyek együttesen 11 829 járművet adtak el 2017-ben Magyarországon, 18 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt. Ez kicsit elmarad a teljes piac 20 százalékos tavalyi bővülésétől, amit Hesz Tamás azzal magyaráz, hogy a magas árfekvésű járművek értékesítésében az összpiacitól eltérő trendek is jelen vannak. Például a prémium szegmensben az összpiacit 5,5 százalékponttal meghaladó, 79,8 százalékos a céges vásárlások aránya.
A szegmens több mint 70 százalékát Magyarországon három márka - a Mercedes, az Audi és a BMW - adja, amelyek az utóbbi években egymás között osztották el az első három helyet. Az erőrangsorban tavaly előkelő helyen állt még a Volvo és a Lexus, a többi márka eladása azonban már az 500 darabot sem közelítette meg. 120-150 darabos eladást produkált például az Infiniti, a Jaguar és a Porsche, 20-nál kevesebb járművet adott el a Maserati, a Tesla, a Ferrari, és tavaly egy Lamborghinire is volt vevő Magyarországon. Az MGE szakértője szerint a szegmensben az új járművek átlagos tranzakciós ára 15-20 millió forint, ami egy-egy esetben 60-100 millió forintos egyedi árat is takarhat.
Hesz Tamás kifejtette: a prémium szegmens további bővülését megalapozza, hogy a piac láthatólag magára talált a válság óta. Reménykeltő a városi szabadidőautók (SUV) erőteljes térnyerése - a magyar összpiac 30 százaléka jelenleg már SUV. Ezt a kategóriát eredetileg a prémium márkák alapozták meg - emlékeztetett, rámutatva: az a márka lehet piaci nyertes, amely a termékpaletta, kiemelten is a SUV kategória modelljeinek frissítésében újat tud hozni.
Kitért arra, hogy a márkák ismertségében nagy támogatást jelenthet a magyarországi gyártóbázis, hosszabb távon ez az értékesítésben is megmutatkozik.
A környezetbarát járművek - elektromos, illetve plug-in hibrid modellek térnyerése nem hagyja érintetlenül a prémium szegmenst sem, Hesz Tamás arról számolt be, hogy 2017-ben minden 10. eladott jármű ilyen volt a kategóriában. Kiemelte, hogy a Magyarországon tavaly eladott e-, illetve plug-in hibrid járművek 40 százaléka prémium kategóriás volt. Ugyanakkor - jegyezte meg - a jövő évben még nem kell arra számítani, hogy a prémium szegmens jelentősen eltolódna ennek a technológiának az irányába.
Az MGE szakértője szerint a prémium kategória jövőjét középtávon a dízel technológia további sorsa befolyásolja. Rámutatott, hogy a dízelbotrány jelentősebb bizalomvesztés nélkül lecsengett, az Euro 6-os környezetvédelmi szabványnak megfelelő motorok korszerűségét nem kérdőjelezi meg a piac.
A prémium piac motorja Magyarországon 2017-ben a Mercedes volt, amely versenytársainál lényegesen nagyobb, 25 százalékos növekedéssel, 3223 eladott kocsival került az értékesítési lista élére.
A Mercedes-Benz Hungária Kft. tájékoztatása szerint az előző évek termékoffenzívája alapozta meg a tavalyi sikert, amelyhez nagyban hozzájárul a márkakereskedői hálózat folyamatos fejlesztése is. Az MTI kérdésére kiemelték, hogy a vásárlók egyre inkább értékelik a magas szintű szolgáltatásokat, egyebek között a négyéves költségmentes karbantartást és a személyautókhoz járó ingyenes vezetéstechnikai tréningeket.
A Mercedes személyautók számára 17 értékesítési pont és 22 szervizpont, a kishaszongépjárműveknél 12 értékesítési pont és 26 szervizpont áll rendelkezésre országszerte.
A márka 2018-ban kétszámjegyű növekedést tűzött ki célul, miközben az MGE 8 százalék körüli bővüléssel számol a teljes piacon.
A cég közölte azt is, hogy a Mercedes-Benz teljesen új elektromos személygépjármű-termékportfóliót épít, amelynek első tagja 2019-től lesz elérhető, addig pedig a plug-in hibrid modelljeivel van jelen. A kishaszongépjárművek esetében az első teljesen elektromos modell - a Mercedes-Benz eVito - 2018-ban érkezik a piacra.
A szegmens második nagy szereplője, az Audi 2773 eladott kocsival eddigi legjobb évét zárta tavaly Magyarországon, 11 százalékot erősödve az előző évhez képest.
A márka importőre, a Porsche Hungaria (PH) szerint a prémium piac ma már messze a válság előtti szintre tornázta fel magát. A szegmens növekedése dinamikus, mégis elmarad az összpiacitól, mivel a kereslet az alacsonyabb árkategóriában jobban élénkül.
A prémium piacra jellemző, hogy az ügyfelek a legújabb technológiát és modelleket részesítik előnyben - mutatott rá a PH, megjegyezve: néhány modelljük életciklusának végéhez közelített 2017-ben, így ezek már nem tudták hozni a korábbi számokat. Nagy siker volt viszont a Q7 modell és az új Q2-es, valamint az új Q5-ös, ezekből többet is el tudtak volna adni.
Jelezték, hogy a márka jelentős megújulás előtt áll, egy éven belül csaknem 10 új modell érkezik. Az új Q3-as gyártása ráadásul Győrben fog elkezdődni, így immár 5 modell lesz hazai gyártású - emelték ki.
Kitértek arra, hogy a márka 2018. második felében mutatja be első teljesen elektromos, nagy hatótávolságú SUV modelljét, ennek Győrben készülnek az elektromos motorjai. 2019. végétől pedig minden évben egy új szegmensben jelentkezik a márka önálló, tisztán elektromos meghajtású modellel.
Az Audi márkakereskedői hálózata 14 tagú Magyarországon.
14 ezer négyzetméteres üzem készül el 2026 második felére 31 milliárd forint értékben.
Nemzeti függetlenségünk egyik legfontosabb szimbóluma, a Magyar Tudományos Akadémia székháza hatalmas átalakuláson esik át. A Fejér-B.Á.L.- ÉPKAR Zrt.-Vitruvius Kft. hármas konzorciumi fővállalkozásában zajló kivitelezésen már több fontos munkafázist sikerült lezárni.