2024.04.26, Péntek

Autópiaci körséta - Fellendülőben az autókereskedelem Kecskeméten

2014.11.18. 15:46

A prémium márkák után lassan a középkategóriás és az alapváltozatok forgalma is elindul a hét szűk esztendő óta vergődő kecskeméti autópiacon. Volt ahol 67 százalékos növekedésről számoltak be és volt ahol stagnál a piac.

Hirdetés

A Kecskeméti új autó kereskedelem gyakorlatilag hat komoly és két furcsa kereskedő között osztódik. A kutatásunk apropójául az szolgált, hogy az egyik autókereskedés pénzügyi vezetőjével azért nem tudtunk egy hétig egyeztetni, mert az elmondása alapján az év vége előtti több tucat autó átadásának az adminisztrációjával volt elfoglalva. Ez a régi öregasszonyok szerint azt mutatja, hogy az autókereskedelem a 2006-os drámai lejmenetből, mintha az idén végre általánosan emelkedőbe váltana.

Rá is fér a kereskedőinkre, hiszen ez az időszak az előtte lévő közel másfél évtizedes diadalmenet után igencsak megtépázta a sokszor nem hétköznapi nagyképűséget a piacon, amiből szerencsére azért maradt még nyomdokaiban pont elég....

Dakó a sor elején



Miután a kecskeméti autópiac széles körben a korábbi Malom Csárda köré csoportosult, így a városból kihajtva az első állomásunk a Dakó KIA-MAZDA kereskedés volt, ahol  a KIA iránti szimpátianövekedésről számoltak be a 7 éves garancia kapcsán illetve a MAZDA 2013-as új modelljei pedig meghozták a várt forgalmat is. Így a hazai MAZDA kereskedők a többi európai országban elért 25 százalékos növekedéssel szemben rekordszintű, 67 százalékos előrelépést tudhattak a magukénak. Persze máris hozzátesszük, hogy a válságos évek igencsak megritkították a piacot korábban, ezért egy nagyon szerény bázisévről kell számítani ezt a rekordot. A Mazda viszont 2015-re is több újdonsággal jelentkezik, kezdve a hatos új Tom-Tom rendszerétől az év második felében megjelenő kettes és mx-es autókig. Sokat lendített továbbá a DAKÓ kereskedésen, hogy a birkózó apuka nem kevésbé lelkes lánya Dakó Noémi szerepet vállalat a családi üzletben, így az idén is számos rendezvény keretében kerülhettek közelebb a  kecskemétiek a márkákhoz.

Tormási OPEL-Suzuki

Van egy kereskedés Tormási Attila nevével fémjelzett kereskedés előtt is ahol Volvókat árulnak, de miután az előző évtizedben soha nem tudtunk értelmes adatokra náluk szert tenni, így most már be sem mentünk.

 

Ott volt viszont az Opel, ami szemmel láthatóan jelenleg nem éli a reneszánszát Kecskeméten sem. Nem túl szép autók, nem túl olcsón – így foglalható össze a német márka alapkínálata, ahol ráadásul nagy változásra jelenleg nem kell számítani. A Tormási házról egyébként is elmondható, hogy a korábbi nagyon jelentős közéleti szerepéből mára jelentősen visszavett, mondhatni a kutya sem tudja, hogy mi van velük. Arról viszont a KIA-nál beszámoltak, hogy főként az Opelesek jelennek meg náluk új vevőként, ami mögött az Opelek ára és a mostanában a márkánál jelentkező műszaki problémák állhatnak. A Tormási szalonban kihelyezett két árva Suzuki pedig finoman szólva sem tükrözi a márka korábbi hazai sikerét, így azt egyelőre nem is elemeznénk tovább.

Valószínűleg egy szervezeti átalakításra szorul a leghíresebb kecskeméti autószerelő kereskedése, hiszen 2010-óta a Tormási Márkakereskedés a közel hárommilliárdos bevételének a harmadáról volt kénytelen lemondani, miközben a foglalkoztatott létszám továbbra is 74-fő a hivatalos adatai alapján.

 

Renault – Dacia – Fiat - Alfa-Romeo



A Formont-gazdaságos szakaszánál a Renaultok új autói egy jó 25 százalékos forgalomnövekedést okoztak az idén. Persze ha már a multinacionális áruházak termékbesorolását használtuk, akkor az első áras Renaultnak számító Daciát is meg kell említeni, ami szintúgy egy 20 százalékos növekedést zsebelt be az idén Kecskeméten. A városban oly sok kálváriát megjárt ám a Formontnál otthonra talált Fiatok eladása egy markáns 30 százalékkal nőttek így közel 70 darab olasz járgány talált gazdaára, ami mellett a szépség nagymestereit az Alfa-Romeókat árulják a Formontosok, aminek a darabszámait illetően stagnálásról számoltak be. Persze az Alfa sosem lesz tömegcikk, ugyebár.

Bende László elmondta, hogy a jövő évben kereskedésüknél az új Renault normáknak is megfelelő külső-belső átalakításra kerül sor, várhatóan a nyár második felétől.

Skoda- Seat- Volkswagen



Nagy kínlódás árán végre megszerezte a Brill autóház nagykőrösi tulajdonosa a Skoda márkakereskedés és szerviz jogokat, így a Szent-László körúti Skoda kalandornak számító MAXX autóház mellett egy igazi nagyágyú forgalmazza a Skodát Kecskeméten. A Volkswagen „B” márkája bizony nagyon sok flottavásárlónak a kedvence sok éve, miután relatívan alacsony költség mellett viszonylag magas minőségű autók szerezhetőek be a Skodától. Persze látszik, hogy Juhászék Seat kalandja nem fog bekerülni a kecskeméti autóstörténelembe, viszont az autó re-exportban jeleskedő kereskedés mára a fauvékat” is főként kiviszi, hiszen azok magas ára miatt itthon egyre kevésbé igaz rájuk a népautó elnevezés.

Hovány gazdaságos szakasz



Lassan az egész országot lefedő Hovány-csoport hihetetlen tempóban növekszik, így a kecskeméti székhelyű cég az elmúlt 15 évben az ország legjelentősebb autókereskedőjévé nőtte ki magát. A forgalmi adataira pontos információt nem találtunk, hiszen annyi telephelyen és annyi márkával rendelkezik, hogy több napi kutató munka sem lenne elég a pontos forgalomba helyezési adatainak a felkutatására, de Hovány Márton rendszere nagy valószínűséggel a jövő nyertese lesz, hiszen mára egyértelmű, hogy bővül az autókereskedelmi piac.  

A Kecskeméti "templomukban" viszont a novemberi őszi délutánon némi petyhüdtséget lehetett látni, ugyanis a korábban makulátlan szalonban egy kis viharvertséget, a munkatársakon pedig elemi fáradtságot lehetett látni. Ennek ki-ki másban látja magyarázatát, viszont a legvalószínűbb, hogy ez a végletekig kihegyezett kereskedelmi rendszer egy újabb adrenalin löketre szorul, aminek a hatására a kereskedők ügyfél centrikusabbá válnak ismét.

A különböző Hovány szalonokban fényképezőnkkel járkálva igazán nem keltettünk feltűnést, így senki sem kérdezte meg, hogy mi járatban vagyunk. Ennek megfelelően mi sem tudunk tájékoztatást adni, hogy mi várható a szép Fordok, Nissanok, Peugeot-ok... piacán. Persze a kiállított készleten lévő autók darabszáma, képességeiket felsoroló termékkövetőkön szereplő borsos árak azt üzenték, hogy a márkák élnek, működnek és várják a vevőiket. (Cikkzárta után érkezett a hír, hogy pénteken este a Ford Hovány bemutatja „exkulzívságunk” számára is az új Mondeot, amit szokás szerint most is nagy reményekkel várnak a vásárlók.)

… és még él a Toyota



Mészáros György kiskőrösi-kecskeméti Toyota világát viselte meg talán a legjobban a válság, de tekintettel, hogy az izsáki úti szalonban több információt kaptunk, mint másik öt márkánál összesen az egyrészt mutathatja azt is, hogy ott ráérnek a kereskedők, de mutathatja azt is, hogy a Toyotánál ma is elvárás az ügyfél centrikus munka a kereskedők részéről. Így az új Yaris formavilágával előrukkoló márka mutogatja, hogy vissza fog térni a nagyok közé, hiszen közismert, hogy a Japán márka ma is nagy kihívásokkal küzd a fennmaradása érdekében. Így a Toyotától átütő sikerre a közeljövőben még nem kell számítani, viszont addig is a haszongépjárművekben stabil partnere lesz a hazai vállalkozásoknak.

Prémiumok

Kecskeméten a Mercedes városában lévő BMW-Audi-Mercedes szalonokban a prémium márkáktól elvárható magas szintű tájékoztatást kaphat bárki kérés nélkül.  Még mi is…

BMW



A város legrendezettebb kereskedése címet szerkesztőségünktől elnyerő kecskeméti BMW kereskedésben megtudhattuk, hogy a jövő év első hónapjaiban átfogó átalakításon esik át a szalon, ami külsőleg is átépül és jelentős belső átalakításokra is sor fog kerülni. A forgalmi adataikra vonatkozóan megtudtuk, hogy a Formont prémium szegmensének számító BMW Kecskeméten az elmúlt három évben elért évi 20-25 százalékos forgalmi növekedése alapján felzárkózott a prémiumokat értékesítők darabszámaihoz és az korábbi növekedésnek megfelelően jövőre is további hasonló előrelépésre számítanak. Mint Tóth Gábor ügyvezető elmondta az ügyfeleik preferálják a BMW által bevezetett BSI rendszert, ami 5 évig, vagy 100000 kilométerig az olajszervizt ingyenesen biztosítja. Beszámolt továbbá, hogy a szervizkapacitásukban is jelentős fejlődés történt, így létszámot is bővítettek, amivel tovább tudták erősíteni prémium vásárlóikban a márkától elvárt szolgáltatásokat.

Meg kell jegyezni a szeptemberi BMW 2-es Active Tourer  kecskeméti bemutatása kapcsán, hogy Tóth Gábornak paradigmaváltó lett a rendezvénye, hiszen az első bemutató volt Kecskeméten, amit nem a kereskedésben rendeztek. Az esemény szó szerint hatalmas sikert okozott, így Kecskeméten nagy reménnyel léphetett a BMW első orrmotoros autója a közönség elé.

AUDI



Az AUDI Kecskeméten a BRILL kereskedés prémium szegmense, ahol Földvári Sándor szalonvezető részletesen elmondta, hogy a 100 darab körüli éves eladással az idén egyelőre stagnálásról tud beszámolni az eladásokat illetően. A stagnálás indokát nem fogalmazta meg, de hosszasan méltatta a márka új modelljeinek az újdonságait, ami ugyebár nehezen értelmezhető, hiszen az Audi egy olyan formavilágba gömbölyödött bele, amiben igen nehéz különbséget tenni. Jó hír viszont, hogy új Q5-ös nemrégen végre megjelent, viszont a felső kategóriát kedvelő magyarok csak nehezen értették meg, hogy a Q7-es egyelőre a régi marad.

Mercedes



A Hovány-prémium tovább rója a romantikus köreit. Egyrészt csak részben igaz az a legenda, hogy a kecskeméti Mercedes kereskedés nagyot kaszál a Mercedes gyár vezetői által évente lecserélendő autóinak a forgalmából, mert mint megtudtuk, ez miután a gyárépítés egyelőre befejeződött, így alig 20 személyt érint, amit viszont a hazai importőr kényes figyelemmel oszt el az országban található kereskedések között. A fantasztikusan szép és fantasztikusan drága autókat forgalmazó kereskedésnél érdekes információ volt továbbá, hogy a BMW X1-el konkurálni akaró GLA nem egyértelműen győzi meg a leendő Mercedes tulajdonosokat, mint az is, hogy a németek az utóbbi pár évben stratégiát váltottak és egy alacsonyabb induló ár után a választható extrák árait húzták igencsak borsosra, aminek a befogadásához komoly ügyfélrugalmasságra van jelenleg szükség.