Az államigazgatás átalakításával mára Bács-Kiskun megye központi közigazgatási székhelye lett Kecskemét, miután kialakításra került a megyei kormányhivatal. Már 2011-óta nyílnak kormányablakok megyeszékhelyeken és megyei jogú városokban, viszont a megyében az első kormányablak Kalocsán nyílt meg a 200 éves városháza épületében, egy 25 millió forintos beruházás következtében. Ennek kapcsán a kiskunhalasi származású Szabó Erikát, a KIM területi közigazgatásért felelős államtitkárát kérdeztük:
Hogyan jellemezné tömören az elmúlt négy évben az államigazgatásban lezajlott átalakítást?
A rendszer átalakítása, ami a területi államigazgatásban történt, országos jelentőségű. Én történelmi átalakulásnak szoktam nevezni, néha nagyképűen a Szent István-féle vármegye rendszer kialakításához is szoktam hasonlítani, hiszen olyan nagy változást hajtottunk végre, ami Európában is példaértékű. Halottunk a francia prefektusokról, a lengyel vajdaságról, az olasz és svájci kormányzóságról, ahol területi államigazgatási egységek vannak, amelyek általában működési integrációban működnek. Az viszont, amit mi itt megvalósítottunk, egyedülálló a tapasztalatai pedig kiválóak. Mára a kormányzat szempontjából egy sokkal jobban átlátható, jobban igazgatható, jobban irányítható rendszer jött létre, amiből sokkal rövidebb idő alatt kap információt a központi közigazgatás a döntései meghozatalához.
A végrehajtó hatalom a kormánytól egészen a járásig ér, és a járáson belül pedig az ügysegédek jelentik a végső állomást, akik kimennek a falvakba is, hogy a kistelepülésen élőknek se kelljen bejönni akár a járásszékhelyre sem, hogy az ügyeiket tudják intézni.
Pár éve, amikor az átalakítás koncepciója napvilágra került több ezer új kormányablak kialakítását tervezték, mik voltak a tervek és mit sikerült megvalósítani belőle?
A szervezeti struktúra mára teljes egészében megvalósult, megtörtént az átalakítás a kormányhivatalokkal és a járási hivatalokkal. A kormányablak rendszer kialakítása viszont csúszott, hiszen 2013 végére terveztük a teljes országos rendszer felállítását, ehhez képest most a huszonötödiket adtuk át itt Kalocsán új típusú kormányablakként, és a választásokig összesen negyvenötöt fogunk átadni. Országosan, ha a rendszer kiépül, minden járásszékhelyen és minden olyan településen lesz kormányablak, ahol most van okmányiroda.
A fizikai kialakítás finanszírozását a regionális operatív
programból szerettük volna biztosítani, de
sajnos az unió erre a célra nem adott forrást.
A kormány - ezt látva - egyrészt tudomásul vette, hogy az uniónak nem fontosak a magyar ügyfelek, és a méltó ügyfélszolgálati helyszín, másrészt döntést hozott, hogy hazai forrásból biztosítja a kivitelezést. Így az épületek átalakításával kapcsolatos költségeket a kormányzat hazai forrásból biztosította, viszont a működtetéshez szükséges számítógépek, nyomtatók, informatika már uniós forrásokból valósul meg. E kettő forrás összehangolása bizony sokkal nehezebb feladat, mint azt eredetileg látni lehetett.
Arról volt szó, hogy egy kormányablaknál 2500 ügykört lehet intézni, hogy áll az ehhez szükséges munkatársak oktatása?
A képzés megtörtént, a leendő kormányablakokban, kétműszakos munkarendben nagyjából hatezer kormánytisztviselőnk fog dolgozni, ha kialakul a rendszer, az ehhez szükséges képzésen máig 6800-an vettek részt. Középfokú végzettségűek számára is biztosítottuk a képzést, mert ők az okmányirodák személyi állományában nagyon sokan voltak, de a hosszú távú cél az, hogy felsőfokú végzettséggel rendelkezzenek a kormányablakban dolgozók. Ezért a középfokúak számára is - amellett, hogy elvégezték a kormányablak képzést - biztosítjuk a lehetőséget, hogy ha hat éven belül megkezdik az igazgatásszervezői diploma megszerzésének a képzését, akkor továbbra is a kormányablakban dolgozhatnak.
Tehát a képzésen túl vagyunk, most azon gondolkodunk, hogy hogyan építsük ezt be a Nemzeti Közszolgálati Egyetem rendszerszerű képzésébe, amely a változásnak megfelelő végzettséget biztosít majd a kormányhivatalban dolgozószámára.
Önnek, mint politikusnak mi a véleménye arról, hogy ez a rendkívüli nagyságú átalakítás nem kampánytéma?
A kampánytémák kiválasztásának szempontjai a kampánystáb döntésének az eredménye. Amellett nagyon sok eredménye van az elmúlt négy éves kormányzásnak, és ha minden egyes elemet szeretnénk elmondani egy viszonylag rövid kampányidőszakban, akkor mind a politikusokat, mind a hallgatóságotlehetetlen feladat elé állítjuk. Ezért kerültek kiválasztásra a legfontosabb témák a munkahelyteremtés és a rezsicsökkentés kérdéskörében. Az ellenzék részéről pedig azért nem kampánytéma az államigazgatás átalakítása, mert amikor elmennek és megnézik a lakóhelyük közelében lévő ügyfélszolgálatot vagy kormányablakot, akkor azt láthatják, hogy ezt a célt jól tűzte ki a kormány, és jól is valósította meg.
Ezt azért merem így állítani, mert már 2011óta működnek a kormányablakok 29 helyszínen az országban megyeszékhelyeken és megyei jogú városokban, és folyamatosan mérjük az ügyfél elégedettséget, ami 98 %-os.
Volt olyan ellenzéki politikus, aki elismerte, hogy ez egy jó munka volt?
Határozott elismerésre nem emlékszem, hiszen dicsérettel nem nagyon szoktak az ellenzéki politikusok élni, deakár a járásokról,akár a kormányhivatalokról szóló törvényünknek a parlamenti vitája során, , ahogy telt az idő és látszódott, hogyan működik a rendszer és hogy mennyire zökkenőmentes volt az átállás a nagyságrendhez képest, ezt elismerték. Ami a vita tárgyát képezte, azok inkább részletkérdések vagy technikai kérdések voltak.
Az idén jubiláló Leier Hungária Kft. történetét egy olyan vállalkozó indította el, aki számára minden munkanap szabadsággal ér fel, és akinek legfőbb filozófiája, hogy szívesen tedd, bármit is csinálsz. Michael Leiert a mai napig elképesztő energia és lendület jellemzi, és arra a legbüszkébb, hogy ezt a lelkesedést sikerült átadnia az unokáinak és a cégcsoport munkatársainak. A példaértékű Leier-történet négy kulcsszereplőjével beszélgettünk.
A MEVA könnyű rendszereivel akár 5 cm-es raszterben is telepíthetők 60 x 60 cm-es pillérek.