2024.03.29, Péntek

Megkezdődtek a Traviata próbái

Kecskeméti Katona József Színház

2018.11.27. 12:30

Több mint egy hónapra a próbaterembe költözik a Kecskemét City Balett.

Hirdetés

Ennek ellenére természetesen esténként továbbra is viszont láthatjuk a kiváló táncművészeket azokban a nagyszínházi darabokban is, ahol szerepet vállaltak. A felfokozott készülődés oka pedig nem más, mint hogy Barta Dóra érdemes művész, a Kecskemét City Balett vezetője elkezdte az idei évad táncszínházi bemutatójának a Traviatának a próbáit.

Barta Dóra rendezéseiben – koreográfiáiban egyfajta védjeggyé vált, hogy a történetmondó – cselekményes táncszínház esetében sem csak a mozgás textúrája hordozza magában az előadás lényegi vonulatát, hanem éppen ilyen primer szerepet tölt be, sőt dramaturgiai elemmé válik a szereplőkben végbemenő lélektani változás, melyet Barta Dóra ebben a darabban is a tőle megszokott érzékenységgel szemléltet.

 

Mindehhez kiváló alapanyagul szolgált egy mára ikonikussá vált irodalmi modell: Dumas regénye, a Kaméliás hölgy. A regény főszereplője Marguarite Gautier, (az operában Violetta) már az eredeti irodalmi alkotásban is magában hordozza az egész életét átszövő kettőséget: a sokak által ismert kacér háziasszony, a vidám társasági hölgy álarca mögött egy valódi érzelmekre vágyakozó, lelki értelemben valójában magányos hölgy rejtőzik. Ez már önmagában is elég ahhoz, hogy valaki hősnővé váljon a regény lapjain éppúgy, a világ színpadain.

2018. december 7-én a bemutató napján tanúi lehetünk annak a csodálatos művészi metamorfózisnak, hogyan válik a való életből regény, a regényből színdarab, a színdarabból opera, az operából pedig balett előadás. Az irodalmi alapötlet, Verdi felemelő operazenéje, és Barta Dóra lélekrezdülésekre reflektáló koreográfiája valamint az időközben öt évessé és a kecskeméti színházat látogató nézők kedvencévé vált Kecskemét City Balett kiemelkedő előadóművészei által megvalósított kiváló táncszakmai színvonallal megvalósított táncszínházi interpretáció minden érdeklődő és nyitott lelkületű néző számára katartikus előadást ígér.

Természetesen, mint minden táncszínházi előadás esetében a zene elsődleges szervezőelemet képvisel a rendező – koreográfus színpadi világában. Éppen ezért, egyáltalán nem csalódnak azok a nézők, akik Verdi csodálatos muzsikájára áhítoznak. Hiszen felcsendülnek majd az operából olyan híres dallamok, mint például a Libiamo Sempre libera, vagy a Noi siamo zingarelle, továbbá az Addio al passato. A klasszikus zene mellett – mivel kortárs művészeti alkotásról van szó – nyilvánvaló, hogy a kortárs zenei témának is meg kell szólalnia. Ezeket a zenei kiegészítéseket, fantáziákat a ma élő egyik leginkább foglalkoztatott magyar filmzeneszerző, Kalotás Csaba készítette. Barta Dórával hosszú évekre visszanyúló alkotó kapcsolat köti össze a zeneszerzőt, aki többek között olyan hazai filmek zenéjét jegyzi, mint a Tiszta szívvel vagy a Viharsarok. Szintén évek óta tartó szakmai és művészi kapcsolat okán vannak olyan – most már állandónak mondható – alkotótársak, mint Katonka Zoltán, aki művészi megvilágításaival járul hozzá a még inkább cizellált rendezői elgondolás vizuális megvalósításához. Mátravölgyi Ákos pedig a tőle megszokott minimálisra csupaszított, mégis szemet gyönyörködtetően sokat mondó jelmez és díszletterveivel jelent művészi kontextust a rendezői koncepció maximális megvalósításához.

A Traviata táncszínházi előadás az idei évedben a nagyszínházban lesz látható és a nagyszínházba érvényes bérletkonstrukciók bármelyikével látogatható.

Igaz, még a bemutatóra egy kicsit várni kell, hiszen a premier előadáson csak 2018. december 7-én fog felgördülni a függöny. Addig viszont, amíg az alkotók alkotnak, mi magunk is aktívan készülhetünk az előadásra például a híres regény újraolvasásával…

KultúraKecskemét City BalettKecskeméti Katona József SzínházTraviata