2024.04.20, Szombat

Felvonófelújítás: „Aki nem kezd el gyűjteni, annak nem lesz liftje”

2015.01.29. 09:53

2020-ig a társasházakban a liftek jelentős részét fel kell újítani, vagy le kell cserélni egy új kormányrendelet szerint. Ez millió kérdést vet fel: pontosan mennyi társasházat érint, mennyivel többet kell ezentúl közös költségként fizetni, és vajon mi lesz azokkal a nagyobb méretű társasházakkal, ahol sokan nem fizetnek már így sem, ők vajon lift nélkül maradnak?

Hirdetés

A Magyar Társasházkezelők Országos Szakmai Szövetségének elnöke, Kaplonyi György azt mondta megkeresésünkre, hogy a régi belvárosi liftek és a legrégebbi panelházak liftjei lesznek bajban, ha az új szabályozás életbe lép. Mivel a legtöbb társasház nem rendelkezik jelentős megtakarítással, akkor járnak a legjobban, ha már előre készülnek erre a változásra. Egyszóval gyűjteni kezdenek. 
A társasházak igényelhetnek lakástakarékossági számlákat (LTP), ezeket kell Kaplonyi szerint megnyitni. Az összegyűjtött pénz harminc százalékát az állam pluszban odaadja a lekötés végén. „Ha nézünk egy harminclakásos társasházat, ahol LTP-számlára 40 ezer forintot tesznek félre havonta, az lakásokra lebontva 1300 forint plusz kiadást jelent a közös költségben. Viszont ez a ház 480 ezer forintot gyűjt össze egy év alatt, amihez 144 ezret az állam még hozzátesz” – mondott egy példát Kaplonyi, aki szerint az a lakóközösség, amelyik időben kapcsol, le fogja tudni cserélni a liftet, de akik nem kezdenek el gyűjteni, azoknak valószínűleg marad a lépcső. 
Új lift: öt-tízmillió 
A Magyar Felvonó Szövetségnél nem tudták pontosan megmondani, hogy országosan mennyi liftet érint az új szabályozás, egy biztos: az országban lévő mintegy 37 ezer felvonó harmadát 1990 előtt helyezték üzembe. Apatini Kornél (Magyar Felvonó Szövetség elnöke) szerint nagyjából 4000 olyan lift van az országban, ami 40 évnél idősebb, ebből ezer még ötvenévesnél is több. 
A lifteket egyébként harminc évre tervezik, ami azt is jelenti, hogy azóta már így-úgy javítgatták, toldozgatták azokat. Egy új felvonó beépítése öt-tízmillió forintba kerül, egy régi teljes felújítása, korszerűsítése ennek az összegnek a 20-25 százaléka. „Az egyedüli vitás pont az, hogy 2018-ban jön majd ki az a szabályozás, ami előírná, miket kell 2020-ra teljesíteni. Mi azt szeretnénk elérni, ha a mostani szabályozás szerint kéne 2020-ig a cseréket elvégezni” – érvelt Apatini. Szerinte ugyanis a mostani szabályok is elég szigorúak, két év pedig nem lenne elég a felkészülésre. Egyébként ő is azon a véleményen van: mivel egy lift átlagosan 30-40 lakást szolgál ki, ha a költségeket öt évre, és legalább 30 lakásra osztjuk szét, már nem is tűnik annyira ijesztőnek az új lift ára. 
Üzemügyeletes van a házatokban? 
Kevesebb szó esik róla, de 2015 januárjától minden házban ki kellett jelölni egy úgynevezett üzemügyeletest, akinek kötelessége naponta ellenőrizni, alkalmas-e használatra a felvonó. Ez nem ugyanaz, mint a házmester, akikre mostanában amúgy is rájár a rúd. 
Ez a rendelet nehezen teljesíthető, és nem is túl életszerű, viszont ha nem tartják be, akár le is állíthatják a liftet. Hogy kik? Hát az ÉMI emberei, akik amúgy is ellenőrzik a lifteket: az Építésügyi Minőség-ellenőrző Innovációs Nonprofit Kft-nek ez a feladata. A lift ugyanis veszélyes üzem. Eddig a biztonsági ellenőrzésekről hetente kellett naplót vezetni, most szigorították ezt napi ellenőrzésre. Ezt úgy kell elképzelni mint a műszaki vizsgát a kocsiknál, a lift kiskönyvébe bekerül minden, ami a felvonóval kapcsolatos. Nem arról van szó, tehát, hogy ott fog állni egy idős úr, kezében egy nagy papírral és jegyzetel, hanem az ÉMI egyik embere - akár a házmester, ha elvégezte a tanfolyamot- leokézza a liftünket. Csak most már minden nap..
nlcafe.hu