2024.03.29, Péntek
Nem köt szerződést a DAKK-kal Kecskemét
DAKK Dél-alföldi Közlekedési Központ Zrt. - Facebook

Nem köt szerződést a DAKK-kal Kecskemét

kecskemet.hu

2018.12.13. 11:00

Hétfőn reggel tartott sajtótájékoztatót Homoki Tamás alpolgármester, aki bejelentette, nem vezettek eredményre a DAKK Zrt.-vel folytatott, három hónapja tartó tárgyalások.

Hirdetés

Ezért úgy döntöttek, nem kötnek szerződést 2019. január 1-jétől az autóbusz szolgáltatást végző társasággal. Az erről szóló előterjesztést a csütörtöki közgyűlésen tárgyalják majd.

Mint kiderült, pénteken hozott fordulatot a DAKK-kal folytatott tárgyalás. Ennek oka, hogy a társaság drasztikus költségemelkedés mellett nem tudja biztosítani a minőségi szolgáltatást. Az utasszám folyamatosan csökken, és egyre több jogos lakossági panasz jut el az önkormányzathoz a járatok késése, kimaradása valamint a buszsofőrök minősíthetetlen viselkedése miatt.

Homoki Tamás hangsúlyozta az utolsó utáni pillanatban is törekedtek a megegyezésre, azok a feltételek azonban, amelyeket a DAKK támasztott az önkormányzat felé, elfogadhatatlanok számukra.

Az alpolgármester beszédes számokat is elárult a sajtótájékoztatón. Elmondta, hogy 2017-re vonatkozóan 960 millió forint bérlet és jegybevétellel nem fedezett költségigényt támaszt a város felé a DAKK. Ez 2018-ra már 1,3 milliárdra emelkedik. Ez az összeg egyébként 2014-ben 300 millió volt.

A drasztikus emelkedéssel párhuzamosan azonban a színvonal egyre inkább kifogásolható, ezért döntöttek úgy, hogy újragondolják a város tömegközlekedési rendszerét, és nem kötik meg az újabb két évre szóló szerződést.

A döntést nem csak a DAKK indokolatlan anyagi követelése miatt hozták meg. Az elsődleges cél a megbízható, minőségi tömegközlekedés biztosítása, amit - az eddigi tapasztalatok szerint - nem tud biztosítani a jelenlegi szolgáltató. – 330 forintba kerül a jegy, a város lakói pedig nem ilyen szolgáltatást érmelenek a pénzükért - hangsúlyozta a sajtótájékoztatón Takács Valentina, az önkormányzat kommunikációs vezetője.

Ez a döntés nem jelenti azt, hogy két héten belül új szolgáltatót kell keresni. A személyszállításra vonatkozó törvény értelmében, ha nem sikerül megállapodást kötni a szolgáltatóval, akkor 2019. január 1-jétől legfeljebb egy évig a jelenlegi szerződés alapján köteles ellátni a szolgáltatás a DAKK legalább ezen a színvonalon. A város szigorúbb kontrollt gyakorol majd, és mindent megtesz annak érdekében, hogy a következő évben is élhető maradjon a város - emelték ki a sajtótájékoztatón.

Ez azt jelenti, hogy egy éve van az önkormányzatnak arra, hogy új alapokra helyezze a város tömegközlekedését. Erre két lehetőség is van. Egyrészt új szolgáltatót találhatnak, másrészt az is elképzelhető, hogy közös céget alapítanak egy másik szolgáltatóval. Így garantált lenne, hogy belelássanak a buszszolgáltatás működésébe. Mindezek mellett az sem kizárt, hogy a DAKK tanul hibáiból, és újra velük köt szerződést a város.

A város egyébként eddig is nagy hangsúlyt fektetett a tömegközlekedés fejlesztésére. Van 25 saját Mercedes hibrid buszunk, elkészült az autóbusz telephely, saját kézben van a szervizelés, illetve az utastájékoztatási rendszer is városi tulajdonú. Olyan szolgáltatót keresnek, amely kiegészíteni ezeket a vagyonelemeket, úgy hogy a DAKK-kal ellentétben jobb és olcsóbb szolgáltatást nyújt.

Mindezekről előterjesztést készül, amelyet a csütörtöki közgyűlés elé kerül. Az alpolgármester abban bízik, hogy minden felelősen gondolkodó képviselő támogatja majd ezt a határozati javaslatot, hisz ebben az esetben közös városi érdekről van szó. Az előterjesztésben az is szerepel, hogy hozzanak létre egy bizottságot, amelynek célja, hogy szakmai javaslatokat tegyen Kecskemét tömegközlekedésének jövőjére vonatkozóan.

Az alpolgármester kifejtette, mi volt a kudarcba fulladt tárgyalás két sarkalatos pontja. Egyrészt nem volt hajlandó a DAKK arra, hogy a szerződésbe irányszám kerüljön arról, 2019-re vonatkozóan milyen költségigényre számítson az önkormányzat. Ez lényegében azt jelenti, utólag bármilyen összeget bemondhatnak, azt ki kell fizetnie a városnak. Így nem fűződik érdekük ahhoz, hogy költséghatékonyan oldják meg a szolgáltatást. Másrészt a város ragaszkodott ahhoz, hogy a késések, járatkimaradások miatt vállaljon felelősséget a társaság. Ez a biztosíték kötbér fizetésével lenne megoldható, ezt sem volt hajlandó vállalni a DAKK. - Megengedhetetlen, hogy a pazarló működés miatt jelentkező többletkiadást ránk hárítsa a DAKK - fogalmazott az alpolgármester, aki azt is elárulta, a cég a teljes költségből kapja a 3 százalékos nyereségét. Így lényegében semmi érdeke nem fűződött ahhoz, hogy takarékosan gazdálkodjon.

KecskemétBács-Kiskun megyetömegközlekedésDAKK Zrt.