2024.04.25, Csütörtök

Harmadik Kor Egyeteme - jó példák Kecskemétről

magyarmuzeumok.hu

2016.11.29. 09:44

Mai társadalmunk felgyorsult világában egyre inkább előtérbe kerül az önképzés lehetőségeinek keresése. A formális tanulás mellett a nem formális képzés minden életkorban nagy jelentőséget kap, így van ez az időskorúak esetében is. Az igény mellett társadalmunknak meg kell teremtenie az önképzés lehetőségeit is, főként azért, mert az idős korosztály lélekszáma egyre nagyobb növekedést mutat.

Hirdetés

 

Kecskemét 114 ezer fő lakosságszámú megyeszékhely. A város célkitűzései közé tartozik, hogy a demográfiai kihívásokra helyi szinten találjon választ. Szintén kitűzött cél, hogy biztosítani kell a szépkorú kecskeméti polgárok számára a méltó időskort, ugyanakkor a város aktív polgáraiként támogatni őket a közösségi életben való részvételben. A város komoly hangsúlyt helyez erre stratégiai dokumentumaiban, a Középtávú Idősügyi Koncepciójában, a Szociális Szolgáltatástervezési Koncepcióban, a Civil Koncepcióban és a Helyi Esélyegyenlőségi Programban. Kecskeméten 2009 óta működik Idősügyi Tanács. Konzultatív, javaslattevő fórum, a polgármester idősügyi tanácsadó szerve. 

 

Az Idősek Akadémiája az élethosszig tartó tanulás jó példája a Bács-Kiskun Megyei Katona József Könyvtár és a Nyugdíjasok Klubjainak Megyei Jogú Városi Szövetségének közös ismeretterjesztő előadássorozata.

A Szövetség jelenlegi elnöke, illetve a Pécsi Egyetem részéről Dr. Szécsi Gábor tanár úr 2013-ban megkereste a város vezetését, hogy nagy igény lenne az idősek részéről egy magasabb szintű előadás-sorozatra. Ekkor vázolták fel a Harmadik Kor Egyeteme elképzelésüket, mely két féléves kurzust jelölt meg időintervallumában. Az Egyetem oktatói és helyi előadók prezentálásában olyan témaköröket karol fel a kurzus, mely az érintettek érdeklődésére épülnek. Ezek igen széleskörűek: művelődéstörténet, médiatudomány, gerontológia, életmód, lélektan vagy a gazdaság területe. A képzésben a helyi témák, mint például a helytörténet is megjelennek.  Példaként álljon itt néhány előadás címe:

  • Túl a Gutenberg-galaxison. Az új média hatása a gondolkodásra, nyelvre, kultúrára
  • Kecskemét irodalmi hagyományai
  • Kecskeméti Városháza története
  • Tanulás az időskorban
  • Van-e gazdája a nevelésnek? A nevelési kihívásokról nagyszülőknek
  • Az önkéntes munka típusai, hagyományai Európában
  • A vallás szerepe a mai ember életében
  • A cselekvés öröme

Az előadások a legújabb kutatási eredményekre épülnek, a hallgatók a sikeres képzés után krediteket, illetve tanúsítványt kapnak. A kurzus elvégzésének a feltétele az érettségi megléte.

Dr. Zombor Gábor polgármester a kezdeményezés mellé állt, az önkormányzat mind a mai napig komoly összeggel támogatja a folyamatot.

Az első kurzus indításakor arra számítottak, hogy 30-40 hallgató jelentkezik, viszont a végső létszám minden várakozást felülmúlt, több mint 360 hallgató jelentkezett. A második kurzusra 260 fő, a harmadikra 180 fő, a lemorzsolódás minimális volt. A képzést a mai napig nagy érdeklődés övezi, a hallgatók műhelyeket hoznak létre, sok szakmai felmérés valósult meg eddig is, illetve vannak hallgatók, akik egyetemi tanulmányaikat folytatják valamilyen mesterszakon. A képzést már más települések is adaptálták.

A fentiekben láthattuk, hogy az időskorban a nem formális tanulási lehetőségekre komoly igény van, erre sikeres modelleket lehet létrehozni, ha egy település megteremti a motivációt, a lehetőségeket és erre nyitott és partner is a felsőoktatás.

KecskemétKecskemétHarmadik Kor EgyetemefelnőttoktatásIdősek Akadémiája