2024.04.25, Csütörtök

Kecskemét kulturális intézménye nyereségesen és szabályszerűen gazdálkodik

Állami Számvevőszék

2016.09.13. 11:00

Az Állami Számvevőszék befejezte a Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ Nonprofit Kft. közfeladat-ellátását érintő gazdálkodási tevékenységének 2011-2014 közötti időszakra kiterjedő ellenőrzését. Az ÁSZ megállapította, hogy a társaság felett tulajdonosi jogokat gyakorló Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata a közfeladatok ellátását biztosította, a tulajdonosi jogait összességében szabályszerűen gyakorolta. A társaság gazdálkodása alapvetően szabályszerű volt, a beruházások és felújítások elszámolása azonban nem volt megfelelő.

Hirdetés

Az Állami Számvevőszék témacsoportos ellenőrzés keretében önkormányzati többségi tulajdonú gazdasági társaságokat ellenőriz. Ennek keretében került sor a Kecskemét Megyei Jogú Város Önkormányzata kizárólagos tulajdonában lévő Hírös Agóra Kulturális és Ifjúsági Központ Nonprofit Kft. ellenőrzésére is. A társaság főtevékenységként közművelődési és művészeti tevékenységet végez, iskolarendszeren kívüli, önképző, szakképző tanfolyamokat szervez, valamint részt vesz a település környezeti, szellemi, művészeti értékeinek, hagyományainak feltárásában, megismertetésében. A társaság által nyújtott kulturális programokat évente mintegy 1,3 millió fő látogatta.  

Az ellenőrzés megállapította, hogy az önkormányzat a jogszabályi előírásokat betartva szervezte meg a helyi közművelődési feladatok ellátását. Rendeletben határozta meg a társaság közművelődéssel kapcsolatos céljait és feladatait, a feladatellátás módját, formáját és finanszírozását pedig a társasággal megkötött közművelődési megállapodás rögzítette. A közgyűlés által elfogadott gazdasági programok meghatározták a közművelődés fejlesztésével kapcsolatban a stratégiai célokat, feladatokat. Az önkormányzat alapító tagi jogosítványait bizottsága útján gyakorolta.  Az önkormányzat ellenőrizte a társaság működését, határozatban elfogadta az éves üzleti terveket, a vezető tisztségviselők javadalmazását, valamint az éves beszámolókat. Utóbbiakat a felügyelőbizottság is megtárgyalta, véleményezte, azokat határozattal elfogadásra javasolta. Az önkormányzat a közfeladat-ellátásához szükséges ingatlant a társaság vagyonkezelésébe adta.  

A társaság vagyongazdálkodása a jogszabályi és belső előírásoknak megfelelt, saját és vagyonkezelésben lévő vagyonára vonatkozóan rendelkezett naprakész, elkülönített vagyonnyilvántartással. A társaság a 2012. év kivételével nyereségesen gazdálkodott. Az eredményt negatívan befolyásoló tényezők kiküszöbölésére 2013-ban bevezetett intézkedések nyomán a saját tőke és a jegyzett tőke aránya helyreállt. A társaság az árbevételt meghaladó összegben részesült támogatásban az ellenőrzött időszakban. Kötelezettségállománya és szerkezete nem befolyásolta hátrányosan a közfeladat ellátását és a működést. A társaság a beszámolóját minden évben elkészítette, azonban 2011-ben a beszámolót határidőn túl hozta nyilvánosságra és tette közzé. A társaság rendelkezett a működéshez szükséges szabályzatokkal, azok a jogszabályi és tulajdonosi előírásoknak megfeleltek. Üzleti tervei összhangban voltak az önkormányzat közművelődési feladat ellátására vonatkozó szakmai terveivel.  

A közfeladat-ellátással kapcsolatos bevételek és ráfordítások elszámolása, az árak meghatározása megfelelő volt, a költségelszámolást megalapozó dokumentumok rendelkezésre álltak. A beruházások, felújítások kiadásai és az értékcsökkenési leírás elszámolásánál ugyanakkor nem érvényesültek teljes körűen a jogszabályi előírások. A társaságnak adósságot keletkeztető ügylete nem volt, a kormányzati szektor hiányára és az államadósságra befolyással bíró elemei megfeleltek a jogszabályi előírásoknak.  

Az ÁSZ a társaság ügyvezetőjének két javaslatot fogalmazott meg, amelyekre 30 napon belül intézkedési tervet kell készítenie.