Kalocsa

Szomorú politikai színdarabbal kezdődött a Kiskőrösi Rétesfesztivál

2017.05.20


A kritikus munkája egyszerű. A saját sikere, vagy sikertelensége keltette hangulat alapján leülhet a számítógépe mellé és akár egy-két nap alatt átírhatja mondjuk Karinthy Frigyes: Bűvös szék című egyfelvonásos komédiáját és egy lelkes (és vélhetően félrevezetett) kiskőrösi társulattal, két napos érdemi próba után, előadhatja azt a város kíváncsi népének. Az előadás után a kritikus boldog lehet, hiszen a népek jókat nevettek az előadás szarkasztikus humorán és ezzel a kritikus a vélhető sikertelenségét is megtorolta a szerinte azt okozókon.

A kritikust nem kell, hogy érdekelje, hogy az önös céljai érdekében Kiskőrös város életét is befolyásolni képes közönségét elbizonytalanította a vezetőit illetően. Nem kell, hogy érdekelje az sem, hogy a bizonytalanság milyen következményekkel jár egy közösség életében, hiszen a falra hányt borsónak is előbb, vagy utóbb lehet maradandó eredménye.

 

A 2017-es kiskőrösi rétesfesztivál első estéjén előadott komédia és az azt követő rendezői beszéd nem hagyott kétséget a felől, hogy a rendező (kritikus) Supka Éva nem boldog. Nagyjából köztudott, hogy a közte és Font Sándor parlamenti képviselő között húzódó politikai/világnézet-beli különbség nem újkeletű. Az sem fedi titok Kiskőrösön, hogy közte és a térségben Font Sándor támogató közreműködésével újságot kiadó Nagy Tamás között is évek óta húzódó viszály áll fenn. És az sem különösebben újdonság, miután Supka Éva lapja mára talán már meg is szűnt, hogy ezen üzleti jellegű csatákat egyelőre ki nyerte meg.

 

A kiskőrösiek is jóérzésű emberek és ha egy erős és egy gyenge viaskodik egymással, akkor hajlamosak a gyenge mellé állni és egy ügyes kritikus ezt az egyszerű emberi együttérzést szándéka szerint fel is tudja használni. Ám ez esetben nehéz eldönteni, hogy mit akart a kritikus a saját sérelmének a megtorlásán kívül? Hiszen ha csak Supka Éva nem készül politikai pályára a közeljövőben, akkor az egész előadásnak más értelme nem volt, mint az, hogy rossz hangulatot keltett a mindig vidám kiskőrösi fesztivál nyitónapján. Amely nyomott hangulat kitapinthatóvá is vált, az előadást követően csodálatosan szép májusi éjszakába hajló, romantikus zenei programokkal és csábító illatokat terjesztő rétesárusokkal tarkított  gyönyörű új főtéren. Nem így szokott ez lenni...

 

Kijelenthető, hogy Supka Évának az átiratában színpadra vitt komédia egyértelműen a jelenlegi politikai rendszert kritizálta. Nem lehetett félreérteni a darab államtitkári tanácsosának a hatalmas narancssárga nyakkendőjét, csakúgy, mint a dialógusba szőtt metróbotrányt. Persze talán az sem mellékes, hogy Supka Éva az előadás után tett kommentárjával egyértelművé tette, hogy mi a véleménye a világról. Talán nem szándékosan, de a teremben a kedvéért hemzsegő sajtósok mindegyikét ugyanúgy megalázta, mint azt a pár helyi politikust, akik a választók akaratából mára Bács-Kiskun megye egyik legélhetőbb településsé alakította Kiskőröst. Persze a helyiek értékítéletéről mindent elmondott az a vastaps, amit Domonyi László Kiskőrös polgármestere kapott az előadás után azért, mert láthatóan méretes gombóccal a torkában, átlépve az egyértelmű sértettségén Supka Évát a darabért egy csokor virággal köszöntötte!

A történetnek egyfajta Doktor Bubós megállapítás illik a végére, miszerint: Ha a kritikus a kritikájában a köz érdeke elé helyezi a saját sértettségét, akkor ne csodálkozzon, ha a közérdeket képviselők egyszer csak nem veszik komolyan a kritikáját!

Oltyán József