2024.05.17, Péntek

Befejeződött a 118,7 milliárdos nagyságú M43 út megépítése

2015.07.10. 20:22

Végre átadásra kerül az M43-as autópálya! Ennek a több szakaszból álló, lassan 7 éve épülő autópálya szakasznak az átadása a hazai mélyépítőipari ágazat számára egy igazán nagy megpróbáltatást jelentett. Csak kevesen tudják például, hogy 2009-ben az M43-as első 67 milliárdért épített, négy részből álló szakaszából, hármat a Tisza-Makó Konzorcium tagjaként a Duna Aszfalt-Vegyépszer-Mahid összefogás nyert el eredetileg, de azokban a zavaros időkben, mondhatni kigolyózták őket a multik. Persze később már nem sokra mentek azzal, hogy KDB (Közbeszerzési Döntő Bizottság) is nekik adott igazat... Végtére is az M43-as autópálya első kivitelezői szerződésének az aláírására 2009. január 15-én került sor, amivel elkezdődött az M5 autópályától Makó elkerülésével a nagylaki országhatárig tartó pályaszakasz építése ahol az út találkozik a romániai A1-as autópályával, így a jövőben Aradig autópályán közlekedhetünk. A maga nemében egy óriási munka fejeződött be, amiről az elmúlt 10-12 évben rengeteg, sok esetben pontatlan sajtóinformáció jelent meg. A projekt kapcsán, annak a befejezése apropóján a kérdéseinkre Loppert Dániel a NIF Zrt. (Nemzeti Infrastruktúra Zrt.) kommunikációs igazgatója válaszolt:

Hirdetés

Képeink a szombat délelőtti átadáson készültek:


Mikor került aláírásra az M43-as projekt támogatási szerződése?

2009. január 15. M43 Szeged-Makó közötti szakasz, 2011. december 13-án pedig az M43-as Makó-Csanádpalota/Nagylak (országhatár) közötti szakasz támogatási szerződését írtuk alá.

Mekkora összegű volt az eredeti projekt, mit foglalt magában pontosan?

Az M43 Makó-Csanádpalota/Nagylak (országhatár) szakasz támogatási szerződésének összege nettó 51 637 336 362, amely magában foglalja a kivitelezést, mérnök lebonyolítást, valamint régészeti és területszerzési feladatokat is. Az M43 Szeged-Makó szakasz támogatási szerződés összege nettó 67 120 878 525, amely magában foglalja a kivitelezési, mérnök lebonyolítási, területszerzési és régészeti tevékenységeket, mint legfontosabb tevékenységeket.

Kik voltak az első szakasz szereplői: tervezők (műszaki ellenőr), kivitelezők - és ki mekkora összegű megbízás keretében végzett feladatot a projektben?

M43 Szeged-Makó:

1.    szakasz:

M43 az 5. sz. főút–47. sz. főút között

Kivitelező: M43 Szeged-Makó Konzorcium (Swietelsky – KE-VÍZ 21)

Kivitelezés: nettó 15.130.471.816 forint

Mérnök: UTIBER Közúti Beruházó Kft. nettó 56.576.000 forint

Tervező: UVATERV

Forgalomba helyezés: a szakasz első négy kilométerét 2010 áprilisától, a teljes első szakaszt pedig 2010 októberétől használhatják az autósok.

Hossz: 6,7 km

 

2.    szakasz:

M43 a 47. sz. főút–4413. j. ök. út között, benne a Tisza-híddal

Kivitelező: TISZA M-43 Konzorcium (SADESA – Hídépítő – SZEVIÉP)

Kivitelezés: 30.415.307.453  forint

Mérnök: METRÓBER Kit. - FŐBER Zrt. Konzorcium nettó 379 417 663 forint

Tervező: UTIBER Közúti Beruházó Kft.

Hossz: 8,7 km

 

3.    szakasz:

M43 a 4413. j. ök. út–4415. j. ök. út között

Kivitelező: MAROSLELE 43 KONZORCIUM (EUROASZFALT  – MAGYARASZFALT – KELETÚT – KÖZGÉP)

Kivitelezés: 21.956.831.140 forint

Mérnök: TRANSINVEST-KÖMI Konzorcium nettó 104.398.778 forint

Tervező: UTIBER Közúti Beruházó Kft.

Hossz: 16,2 km

 A projekt kivitelezése: 2008.május 30. -2011 április 20-ig a forgalomba helyezésig tartott.

 

M43 Makó-Csanádpalota/Nagylak (országhatár) közötti szakasz

kivitelező: Duna Aszfalt Kft nettó 46.490.126.611,- Ft Főpálya kivitelezője

Mérnök: TRANSINVEST-KÖMI Konzorcium nettó: 179.000.000,- Ft     

 

Makói Mérnökségi Telep:

Kivitelező: Hunép Capital-Bau Beruházó és Fővállalkozó Kft.

Kivitelezés összege: nettó 1.513.581.901 forint

Mérnök: Transinvest-Budapest Mérnöki, Konzultánsi, Kereskedelmi és ügynöki Kft. és KÖMI Közlekedésmérnöki Iroda Mérnöki Szolgáltató Kft., nettó 25.200.000,- Ft

 

A projekt kivitelezése főpálya: 2012. október 15. – 2015. június 1.

Mérnökségi telep kivitelezése: 2012. május 21.  – 2013. július 21.

Megfelel-e a valóságnak, hogy a H-Eco-Tech Kft. közbeszerzési eljárás nélkül a NIF összes megbízásánál tervezői és műszaki ellenőri feladatot lát el?

A kérdésfeltevés teljes mértékben alaptalan és valótlan. A NIF Zrt. minden egyes beruházásával kapcsolatban nyílt közbeszerzési eljárás keretében választja ki a nyertes ajánlattevőt. A fenti M43- as beruházás kapcsán is így történt. Az Ön által említett cég az M43-as autópálya egyik szakaszának a kivitelezésében sem vett részt.

Megfelel-e a valóságnak, hogy az M43-as projekt támogatási szerződésének a 9 milliárd forinttal való megemelése két részre osztható, amelyből az első szakasz kapcsán pótmunkára már kifizettek közel 4 milliárd forintot és a fennmaradó 5 milliárdos összeg pedig akkor kerül lehívásra, ha pótmunka válik szükségessé?

Az 1327/2013. kormányhatározat alapján összesen bruttó 9.169.287.608 forinttal megemelkedett, amely a két ütemben megvalósuló M43-as autópálya támogatási szerződésének összesített összege. Minden szerződés esetében kötelező tartalékkeretet képezni, az összeg a 10%-os tartalékkeretet jelenti. Így az M43 gyorsforgalmi út Szeged-Makó közötti szakasza már megépült és 2011. április 20-án átadtuk a forgalomnak. A projekt kapcsán felmerült és elszámolható munkák kifizetése bruttó 4.078.022.978 forintot takar. Az I. szakasz esetében a pótmunkákkal elszámoltunk, a kifizetés megtörtént.

Az M43 gyorsforgalmi út Makó-országhatár szakasz támogatási szerződésének összege bruttó 5.091.264.630 forinttal megnövekedett. Döntően a második szakasz kivitelezőjének a tudatos munkájának köszönhetően eddig nem került lehívásra a törvényileg rendelkezésre álló tartalékkeret. A végelszámolás év végén zárul le. 

REGON

Elkészült az M43-as autópálya az országhatárig



    Nagylak, 2015. július 11., szombat (MTI) - Elkészült az M43-as autópálya Makó és az országhatár közötti szakasza. A sztrádát, a Csanádpalota-Nagylak határátkelőhelyet, valamint román oldalon a Nadlac (Nagylak) és Pecica (Pécska) között megépült 16 kilométeres A1 gyorsforgalmi útszakaszt szombaton adták át.

    Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes avatóbeszédében hangsúlyozta, Magyarország számára kiemelt fontosságú a határon átnyúló fejlesztések megvalósítása.     A kormány célul tűzte ki, hogy minden autópályát kiépít a határig, és ebben a magyar-román autópálya-kapcsolat megteremtése jelentős mérföldkő – tette hozzá.
    Magyarország számára alapvető fontosságú a szomszédos országokkal fenntartott jó viszony, ezért arra törekszünk, hogy Romániával is minél több olyan projektet valósítsunk meg, amely előbbre viszi közös dolgainkat – emelte ki a kereszténydemokrata politikus, aki különösen fontosnak mondta a közlekedési, a kommunikációs és az energetikai hálózatok összekapcsolását.
    Az uniós integrációnak köszönhetően az elmúlt években kezdett kibontakozni a határok nélküli Európa. Bár az utóbbi hónapok eseményei rámutattak az uniót érő kihívásokra, az illegális migráció problémája és kezelése nem tántoríthat el minket az akadálymentes kapcsolattartás elősegítésétől – fogalmazott.
    Semjén Zsolt közölte, várja az észak-erdélyi autópálya megépülését is, annak érdekében, hogy Erdély magyarok által is nagy számban lakott területein is áthaladjon egy gyorsforgalmi út.
    Marius Nica, a román kormány európai alapokért felelős minisztere történelmi mérföldkőnek nevezte a magyar-román kapcsolatokban a két ország autópálya-összeköttetésének megteremtését. Az autópályák és a határátkelőhely megépítése kézzelfogható bizonyítéka annak, hogy a két kormány képes együttműködni a két ország közötti kapcsolatok szorosabbra fűzése érdekében – mondta.
    Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője közölte, az M43-as autópálya új 23,1 kilométer hosszú, kétszer kétsávos, burkolt leállósávos szakaszán három csomópont és tizennyolc híd épült. Az új útszakaszon két pihenő is létesült, egy a Krak-érnél, egy pedig Kövegynél. A beruházás kivitelezője a Duna Aszfalt Kft. volt, a nettó 46,49 milliárd forintos építési költség 85 százalékát uniós támogatás fedezte.



    A Makó és az országhatár közötti sztrádaszakasz az e-matricás rendszerben 2015 végéig díjmenetesen használható, a 3,5 tonnát meghaladó legnagyobb össztömegű tehergépjárművek számára díjköteles.
    A Csanádpalota-Nagylak határátkelőhely a román oldalon épült meg. Mindkét irányban négy-négy sávot alakítottak ki a személygépjárműveknek, illetve a teherforgalomnak, valamint két sávot az autóbuszoknak. Két-két mérleget is építettek, és kialakítottak egy több mint száz férőhelyes kamionparkolót is.
    A veszélyes anyagot és élőállatot szállító kamionoknak továbbra is a 43-as úton lévő nagylaki határátkelőt kell használniuk. A Nagylak (Nadlac)- Csanádpalota autópálya-határátkelő megnyitása nyomán Arad és Temesvár lett Románia első két nagyvárosa, amelyet bekapcsolnak az európai gyorsforgalmi úthálózatba.