Végre átadásra kerül az M43-as autópálya! Ennek a több szakaszból álló, lassan 7 éve épülő autópálya szakasznak az átadása a hazai mélyépítőipari ágazat számára egy igazán nagy megpróbáltatást jelentett. Csak kevesen tudják például, hogy 2009-ben az M43-as első 67 milliárdért épített, négy részből álló szakaszából, hármat a Tisza-Makó Konzorcium tagjaként a Duna Aszfalt-Vegyépszer-Mahid összefogás nyert el eredetileg, de azokban a zavaros időkben, mondhatni kigolyózták őket a multik. Persze később már nem sokra mentek azzal, hogy KDB (Közbeszerzési Döntő Bizottság) is nekik adott igazat... Végtére is az M43-as autópálya első kivitelezői szerződésének az aláírására 2009. január 15-én került sor, amivel elkezdődött az M5 autópályától Makó elkerülésével a nagylaki országhatárig tartó pályaszakasz építése ahol az út találkozik a romániai A1-as autópályával, így a jövőben Aradig autópályán közlekedhetünk. A maga nemében egy óriási munka fejeződött be, amiről az elmúlt 10-12 évben rengeteg, sok esetben pontatlan sajtóinformáció jelent meg. A projekt kapcsán, annak a befejezése apropóján a kérdéseinkre Loppert Dániel a NIF Zrt. (Nemzeti Infrastruktúra Zrt.) kommunikációs igazgatója válaszolt:
Képeink a szombat délelőtti átadáson készültek:
Mikor került aláírásra az M43-as projekt támogatási szerződése?
2009. január 15. M43 Szeged-Makó közötti szakasz, 2011. december 13-án pedig az M43-as Makó-Csanádpalota/Nagylak (országhatár) közötti szakasz támogatási szerződését írtuk alá.
Mekkora összegű volt az eredeti projekt, mit foglalt magában pontosan?
Az M43 Makó-Csanádpalota/Nagylak (országhatár) szakasz támogatási szerződésének összege nettó 51 637 336 362, amely magában foglalja a kivitelezést, mérnök lebonyolítást, valamint régészeti és területszerzési feladatokat is. Az M43 Szeged-Makó szakasz támogatási szerződés összege nettó 67 120 878 525, amely magában foglalja a kivitelezési, mérnök lebonyolítási, területszerzési és régészeti tevékenységeket, mint legfontosabb tevékenységeket.
Kik voltak az első szakasz szereplői: tervezők (műszaki ellenőr), kivitelezők - és ki mekkora összegű megbízás keretében végzett feladatot a projektben?
M43 Szeged-Makó:
1. szakasz:
M43 az 5. sz. főút–47. sz. főút között
Kivitelező: M43 Szeged-Makó Konzorcium (Swietelsky – KE-VÍZ 21)
Kivitelezés: nettó 15.130.471.816 forint
Mérnök: UTIBER Közúti Beruházó Kft. nettó 56.576.000 forint
Tervező: UVATERV
Forgalomba helyezés: a szakasz első négy kilométerét 2010 áprilisától, a teljes első szakaszt pedig 2010 októberétől használhatják az autósok.
Hossz: 6,7 km
2. szakasz:
M43 a 47. sz. főút–4413. j. ök. út között, benne a Tisza-híddal
Kivitelező: TISZA M-43 Konzorcium (SADESA – Hídépítő – SZEVIÉP)
Kivitelezés: 30.415.307.453 forint
Mérnök: METRÓBER Kit. - FŐBER Zrt. Konzorcium nettó 379 417 663 forint
Tervező: UTIBER Közúti Beruházó Kft.
Hossz: 8,7 km
3. szakasz:
M43 a 4413. j. ök. út–4415. j. ök. út között
Kivitelező: MAROSLELE 43 KONZORCIUM (EUROASZFALT – MAGYARASZFALT – KELETÚT – KÖZGÉP)
Kivitelezés: 21.956.831.140 forint
Mérnök: TRANSINVEST-KÖMI Konzorcium nettó 104.398.778 forint
Tervező: UTIBER Közúti Beruházó Kft.
Hossz: 16,2 km
A projekt kivitelezése: 2008.május 30. -2011 április 20-ig a forgalomba helyezésig tartott.
M43 Makó-Csanádpalota/Nagylak (országhatár) közötti szakasz
kivitelező: Duna Aszfalt Kft nettó 46.490.126.611,- Ft Főpálya kivitelezője
Mérnök: TRANSINVEST-KÖMI Konzorcium nettó: 179.000.000,- Ft
Makói Mérnökségi Telep:
Kivitelező: Hunép Capital-Bau Beruházó és Fővállalkozó Kft.
Kivitelezés összege: nettó 1.513.581.901 forint
Mérnök: Transinvest-Budapest Mérnöki, Konzultánsi, Kereskedelmi és ügynöki Kft. és KÖMI Közlekedésmérnöki Iroda Mérnöki Szolgáltató Kft., nettó 25.200.000,- Ft
A projekt kivitelezése főpálya: 2012. október 15. – 2015. június 1.
Mérnökségi telep kivitelezése: 2012. május 21. – 2013. július 21.
Megfelel-e a valóságnak, hogy a H-Eco-Tech Kft. közbeszerzési eljárás nélkül a NIF összes megbízásánál tervezői és műszaki ellenőri feladatot lát el?
A kérdésfeltevés teljes mértékben alaptalan és valótlan. A NIF Zrt. minden egyes beruházásával kapcsolatban nyílt közbeszerzési eljárás keretében választja ki a nyertes ajánlattevőt. A fenti M43- as beruházás kapcsán is így történt. Az Ön által említett cég az M43-as autópálya egyik szakaszának a kivitelezésében sem vett részt.
Megfelel-e a valóságnak, hogy az M43-as projekt támogatási szerződésének a 9 milliárd forinttal való megemelése két részre osztható, amelyből az első szakasz kapcsán pótmunkára már kifizettek közel 4 milliárd forintot és a fennmaradó 5 milliárdos összeg pedig akkor kerül lehívásra, ha pótmunka válik szükségessé?
Az 1327/2013. kormányhatározat alapján összesen bruttó 9.169.287.608 forinttal megemelkedett, amely a két ütemben megvalósuló M43-as autópálya támogatási szerződésének összesített összege. Minden szerződés esetében kötelező tartalékkeretet képezni, az összeg a 10%-os tartalékkeretet jelenti. Így az M43 gyorsforgalmi út Szeged-Makó közötti szakasza már megépült és 2011. április 20-án átadtuk a forgalomnak. A projekt kapcsán felmerült és elszámolható munkák kifizetése bruttó 4.078.022.978 forintot takar. Az I. szakasz esetében a pótmunkákkal elszámoltunk, a kifizetés megtörtént.
Az M43 gyorsforgalmi út Makó-országhatár szakasz támogatási szerződésének összege bruttó 5.091.264.630 forinttal megnövekedett. Döntően a második szakasz kivitelezőjének a tudatos munkájának köszönhetően eddig nem került lehívásra a törvényileg rendelkezésre álló tartalékkeret. A végelszámolás év végén zárul le.Lendület, megújulás és a korábbi értékek megőrzése vezérelte a SZABADICS Group új arculatát.
A 100 éves gyárat ellátó rendszer jövő márciusban lép működésbe.