A felnőttképzés az évtizedes múltja ellenére még ma is gyerekcipőben jár Magyarországon. Ennek a feltörekvő iparnak az egyik legmarkánsabb kecskeméti képviselőjét Füredi Andrást kérdeztük:
Röviden elmesélné a Füredi Autósiskola történetét?
Én 1980 óta vagyok a szakmában, elmondhatjuk, hogy régi motoros (autós) vagyok. A Füredi Autósiskola 2000 július 1-jétől működik, idén 14 éves. Egy autóval kezdtem, garázs irodában, mára 15 gyakorlati, 3 elméleti és 2 baleset megelőzési és vezetéstechnikai oktatóval és gépjárműveikkel, 3 teherautóval, 2 autóbusszal, 12 motorral, 7 különböző szimulátorral, irodai dolgozókkal, 4 irodával működünk, ebből három Kecskeméten, egy Kiskunfélegyházán.
Terveznek-e új irodát nyitni, terjeszkedni?
A következő város, ahová terjeszkedünk, Baja lesz, már
zajlanak a megbeszélések, nézzük az alkalmas helyeket és bízunk abban, hogy a
bajaiak is partnerek lesznek majd ebben.
Egyre több rendezvényen vannak jelen, és egyre többet tartanak saját rendezvényt is, mint például a Baleset-megelőzési nyílt napok iskolák számára. Fontosnak érzik, hogy már ilyen korán megismerkedjenek a KRESZ-el a gyerekek?
Azt gondolom, hogy az elmúlt évek munkája tükröződik és
visszaigazolódik abban, hogy többnyire minket hívnak az iskolák, mi működünk és
dolgozunk együtt a rendőrséggel is évek óta. Szerintem a titok az
elhivatottságban rejlik és abban, hogy tényleg szívügyem ez a szakma. A
gyerekekkel nem csak a KRESZ-t ismertetjük meg, sőt a baleset-megelőzési
napokon nem is ez a fő szempont, hanem, hogy megtanítsuk kulturáltan közlekedni
és felismerni a veszélyhelyzetet és megfelelően reagálni arra.
Ütközés-szimulátorunk az egyik kedvenc az ilyen rendezvényeken, hiszen a
gyerekek kipróbálják, hogy egy egészen kis sebességnél is mekkorát csattanhat
egy autó és ezért milyen fontos becsatolni a biztonsági övet.
Sokkal nagyobb a forgalom, több a gépjármű, mint néhány évvel vagy évtizeddel ezelőtt ezért egészen másféle veszélyeknek vannak kitéve, akik kilépnek az utcára, vagy bekerülnek a forgalomba. Ezeket igyekszünk feltérképezni és a megfelelő módon összeállítani a baleset-megelőzési programokat.
Még mindig az Autósiskolával azonosítják a Füredi nevet, vagy már eljutott az emberekhez az is, hogy felnőttképzéssel is foglalkozik a Füredi Oktatási Központ?
Természetesen legtöbben az autósiskola miatt jönnek be hozzánk még mindig, de egyre több emberhez, tanulóhoz jut el a felnőttképzés híre is. Szeretnénk ebben is legalább olyan profi színvonalat és sokrétűséget hozni, mint a gépjárművezető képzésben.
Milyen hatással van az Autósiskolákra és az oktatókra az új NKH rendelet?
Az a véleményem, hogy így gyakorlottabb, magasabb minőségű és hatékonyabb képzést tudnak nyújtani az oktatóink, ugyanakkor sajnos ez azzal jár, hogy sok esetben hosszabb a képzési idő. Van, aki ezt sérelmezi, siettetné, de az az egyik alapelvünk, hogy nem csak az a fontos, hogy valaki megtanulja kezelni az autót, hanem tényleg teljes biztonsággal tudja vezetni és közlekedni onnantól, hogy levizsgázott, egyedül is. Persze mivel városonként más a forgalom sűrűsége és kevesebbet használják a rutinpályát, mivel a rutinfeladatok elsajátítását a vizsgán a forgalomban kell bizonyítani, ezért ez minden városban más és más. Alapvetően a szakmabeliek száma kevés is és ez a hiány néha tükröződik a szakmán.
Két helyszínen, öt épületét újítja fel a Kaposvári Szakképzési Centrum. Az uniós közbeszerzési értesítőben megjelent hirdetmény szerint az intézmény Pázmány és Virág utcai iskoláit, tornatermeit és tanműhelyét korszerűsítik.
Hatalmas középítkezések és óriási volumenű lakóépületfejlesztések után családi házaknál is hasznosítja gyártókapacitását a Bayer Construct Zrt.