Nem túlzás kijelenteni, hogy az Alföldön az évi tízezer hektoliter alatti pincészetek körében az egyik legorganikusabban jelenleg a soltvadkerti Font Pincészet fejlődik. Lassan húsz éve, hogy Font Gábor borász kiállt a vadkerti borfesztiválra az akkor még szinte ismeretlennek mondható Irsai Olivér borával és óriási sikert aratott.
A lassan egy évtizede tartó jó szokásunknak megfelelően, az idei, Font Gáborral folytatott sajtóbeszélgetésünk alkalmával is beláthattuk, hogy a minőség iránti eltántoríthatatlan szemlélet, a hagyományok tisztelete a folyamatos újításokkal karöltve egy kiszámítható fejlődést tehet lehetővé.
Milyen volt az idei szüret „előzménye”?
A januári rendkívüli hideg után, amikor közelítette a hőmérő higanyszála a -20 fokos hideget, számos szakmai elemzés megjelent, hogy ebből a szőlő nem lesz képes a megfelelő regenerálódásra. Majd amikor már kezdett visszatérni a bizodalmunk, április 20-án jött a havazás és a 2-3 centis zöld hajtásokon állt a hó. Mindenki elkönyvelte, hogy estére lefagy az egész, de szerencsére ezt is megúsztuk. Sőt az utóbbi években rendszeresnek mondható jégeső „szezon” is elkerült bennünket.
Bár az idén nyáron nem voltak a 40 fokot is meghaladó hőségek, viszont az átlaghőmérséklet szinte folyamatosan magas volt így a szőlő éjszaka nem tudott visszahűlni. Ez a folyamatos meleg a szüret idejét előre hozta, így már augusztus 6-án elkezdhettük a szüretet, amiből már látszott, hogy jó lesz a mustfok és a lékihozatal is.
Milyen mennyiséget és minőséget hozott a viszontagságos időjárás?
Leginkább a tavaszi fagyok után például az Irsai Olivér esetén a várható termésnek mi egy jó 70 %-át tudtuk leszüretelni, ami persze rendkívül jónak mondható a januári prognózisokhoz képest. A Cserszegi Fűszeres-ből több ezer mázsát feldolgoztunk, mert a fajta mára rendkívüli elismertséget vívott ki a fogyasztóink körében és a 2017-es évben egy igazán szép termést tudott produkálni a fajta itt az Alföldön.
Szeptemberben a beérés alapján következett a kékfrankos és a cabernet rozék időszaka. A pincészetünknél az abszolút slágernek a kékfrankos rozét tekintjük. A cabernet rozéval a prémium termékcsaládunk palackjait töltjük. Ez utóbbi értelemszerűen nem veszi fel volumenben a versenyt a kékfrankossal, mégis a fogyasztóink egy része a drágább rozét is hajlandó megvásárolni az új íz kedvéért. A prémium családunk 2016-os kiteljesedését sikerként könyvelhetjük el, amely megalapozza a következő években a termékfejlesztésünk irányát. A saját, nem reprezentatív felmérésünk alapján, amíg a hölgyek inkább a kékfrankos rozét részesítik előnyben, addig az urak inkább a cabernet választják, mi pedig próbálunk mindenki kedvére tenni.
Az Ezerjó válogatások a fogyasztóink nagy kedvencei. Az idén is a fajtánál a töppedés megkezdését követően sikerült leszüretelni, jelenleg fahordóban tartjuk. Itt említhetem meg, hogy az idén először készítünk Generoza szőlőből az Ezerjó borainkhoz hasonló minőségi bort, amit a rendszeres vásárlóink már nagy érdeklődéssel várnak. Túl vagyunk néhány nemzetközi kóstoltatáson, amelyek sikeresek voltak.
Hogyan állnak a kereskedelmi szerződések?
Az új Írsai Olivérből először a felhalmozódott megrendeléseket elégítettük ki, miután a 2016-os teljes mértékben elfogyott a szüretre. Persze olyan sem volt még a pincészetünknél, hogy október közepétől már az új Cserszegi Fűszerest adhassuk, de mivel ennél az előbb is említett sikeres és közkedvelt bornál a korábbiakat is meghaladó igény jelentkezik, így mondhatni, hogy a szüret idejére a 2016-os tételek ebből is elfogytak.
A pincészet előtt a csapadékvíz elvezető rendszer megépítésével végre akár egy turistabusz is megállhat a pincészet előtt. Terveznek-e ennek megfelelően a betérő vendégek fogadására felkészülni?
Folyamatban van egy pályázatunk, aminek a keretében egy rendezvénytermet próbálunk kialakítani. Hiszen a pincénk, mondhatni évről-évre fejlődik a legkülönbözőbb látványos berendezésekkel. Miután a pincészetünknek az egyik nagy előnye, hogy a főút mentén helyezkedik el, így nálunk korábban is jelentős volt a pinceforgalmazás, amit a különböző fejlesztéseknek köszönhetően, reméljük, hogy a jövőben tovább növelhetünk.
Első ízben rendezik meg az Év Építőipari Marketingkommunikációs Eseményét, amelynek egyik fő célja követ dobni az állóvízbe.
Több mint 1600 négyzetméternyi felület újult meg az Eötvös Loránd Tudományegyetem Állam- és Jogtudományi Karának Kecskeméti utcai épületegyüttesén.