Ha minden a tervek szerint halad, az októberi hajómalom ünnepre elkészülhet az építmény, amelynek kivitelezésén tíz éve folyamatosan dolgozik a bajai Hajómalom Egyesület és együttműködő partnerei. A projektben érdekelt és részt vevő cégek és szolgáltatók tartottak egyeztetést és munkamegbeszélést a RO-RO kikötőben, ahol jelenleg a malom ház- és völgyhajója található. A megbeszélésen a különféle szakemberek kidolgozták azt az ütemtervet, amelynek betartásával a hajómalom hamarosan elfoglalhatja végső helyét.
- Mindenkit meghívtunk a megbeszélésre, aki bármilyen szinten érintett a hajómalom építésében, legyen az tervezés, kivitelezés, kihelyezés. Olyan létesítményről beszélünk, amelynek építésére több mint száz éve nem volt példa, hiszen nagyon rég épült utoljára hajómalom a Dunán – mondta Palik Vera, a bajai Hajómalom Egyesület elnöke. – Az a cél, hogy minden kérdésre együtt találjunk választ. A legnehezebb feladat az volt, hogy megfelelő szakembert találjunk a házhajó és a malomszerkezet megépítésére, de rátaláltunk Márton László gyergyói mesterre, aki tíz éve foglalkozik malomkutatással, patakmalmot is épített már. Elmentünk Erdélybe megnézni a munkáit, és megállapodtunk vele.
A főiskola elvégezte a mederfelméréssel kapcsolatos összes munkát. Nagyon lényeges, hogyan készül el úgy a hajómalom, hogy vízre lehessen bocsátani, ezért kell egyeztetni a súlyhatárokat. Jelenleg a házhajón és a völgyhajón egy lakatos végzi az utolsó simításokat, majd a szentistváni asztalosok borítják be vörös fűzzel a vasszerkezetet. A bajai erdészettől kaptunk ehhez vörös füzet, a zalai erdészettől pedig jelképes összegért jutottunk vörös fenyőhöz, aminek különösen nagy a gyanta tartalma. Arról is egyeztetnünk kell, hogy egy daru képes-e arra, hogy egyben emelje a Dunára a hajómalmot. Terveink között szerepel, hogy az egyéb munkálatok már a Sugovicán történjenek, a Kagyló közelében.
Következik még egy hidrológiai felmérés, ezt Keve Gábor műszaki vezető végzi el a főiskolai hallgatókkal, hogy a kikötési terveket be tudjuk nyújtani engedélyezésre – részletezte Palik Vera. Hozzátette: a kikötést illetően már megvan a megállapodás a Bajai Országos Közforgalmú Kikötőtműködtető Kft-vel, amelynek ügyvezetője, Nagy László szintén részt vett a tanácskozáson. – A hajómalom és a kikötő is víz mellett működik, és mivel mi vagyunk a legközelebb, célszerű, ha az építés, összeszerelés munkálatai a víz mellett történnek. Folyamatosan biztosítottuk a helyet és a teret a szakmai egyeztetésekre, munkálatokra – mondta az ügyvezető.
- A főiskola kezdetektől az ügy mellé állt, eszközkészletével, technikai berendezésével segítette a mederfelmérést, a hajómalom helyének megtalálását – ismertette Keve Gábor műszaki vezető. – Elvégeztük az áramlási viszonyok feltérképezését, és összeszedtünk minden olyan hidrológiai háttéranyagot, ami szükséges ahhoz, hogy a hajómalom működőképes legyen. Ennek a projektnek a résztvevői közül senki nem készített még hajómalmot, a techika is nagyon sokat változott. Össze kell hangolnunk a különböző szakemberek tevékenységét, és valamilyen ütemterv szerint kell dolgoznunk, hogy lehetőleg októberre, a hajómalom ünnepre elkészüljünk.
A tanácskozásra Bajára érkezett Márton László gépészmérnök Gyergyószentmiklósról: csapatával a malomház, a gépezet és a vízi kerék megépítéséért felel. Az elmúlt 25 évben mintegy száz hengermalmot épített, majd a szentendrei skanzentől kapott megrendelést egy kérkerekű malom restaurálására. Ezt a vácrátóti, majd a mohácsi vízimalom követte. – A bajai újabb kihívás, és egészen más, mint amilyen egy patakmalom volt, de meg tudtunk birkózni vele. Ha tudjuk tartani az ütemtervet, akkor nyárra meglesz a malom – bizakodott a mester.
A megbeszélés résztvevői megnézhették a katamarán típusú hajómalom látványtervét. Már elkészült a két hajótest (a házhajó és a völgyhajó) vasszerkezete és a malomkerék tengelye.
A sárospataki Weinberg 30. születésnapján a vállalat magyar voltát, családias jellegét, versenyképességét, valamint az ügyvezetője példaértékű szellemiségét emelte ki sikerfaktorként az építésügyi miniszter.
Napokkal ezelőtt érkezett hír az első paksi óriásszerkezet, az olvadékcsapda elkészültéről, most pedig már el is rajtolt a következő, a reaktortartály kivitelezése.